Dagsturer i Grövelsjönomrâdet

Under vecka 44 har jag fâtt för mig att jag vill byta ut tyska stadsluften mot svensk fjällluft nâgra dagar.
Av praktiska själ tänker jag dra med husvagnen för boendet och pga ett ont knä begränsa mig till dagsturer.
Det är 20 âr sedan jag var i trakterna sâ jag ber om tips pâ lämpliga rundor i trakten.
Om nâgon dessutom har förslag pâ var man bor bäst / vackrast med konservburken sâ är det ju toppen.

Jakobshöjden är Grövelsjöns närmaste topp med vidunderlig utsikt över toppar i Härjedalen. 2,5-3 timmars vandring.

Blåkläppen är lättillgängligt utan ledmarkeringar. 1-3 timmars vandring.

Silverfallet ligger vackert vid Olån nära norska. 3-4 timmars vandring.

Grövelsjön till Storrödtjärns fjällstuga, cirka 22 kilometer. Beroende på vägval kan du ta båt över Grövelsjön. Från fjällstugan kan du fortsätta mot Rogenstugan och Skedbro.

Grövelsjön till norska fjällstationen Svukuriset där du övernattar. 20-25 kilometer. Du kan ta båt över Grövelsjön.

www.stfgrovelsjon.com
www.ryvang-sylen.no

Har gjort tur till Jakobshöjden och från Ryvangs Gård tillbaka till Grövelsjön. Båt upp på morgonen.

Plats att ställa husvagn finns vid Skidbacken men det är kanske inte det roligaste stället.

Nere vid sjöstugan finns det också husvagnsplats. http://www.sjostugan.se/

Mycket nära till fin natur!

Våffla med grädde och hjortronsylt får inte missas.

/Mattias
Morlanda Scoutkår

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den tiden

är det lite mindre folk i området men kan vara jättefint att vandra. Kolla med sjöstugan klart trevligare att ha husvagnen där än vid slalombacken. Vecka 44 kanske är lite mera frekventerad än andra höstveckor då skolorna har höstlov då.

Med bilen kan du köra in i Norge mot Elgå och där göra dagstur upp på Båthusberget eller toppbestigningar av t ex Storslåga eller Elgåhogna om knät tillåter. Från de bägge senare ser man i fint väder ända bort till Jotunheimen.

Eller så kanske Svealands tak Storvätteshogna 1204 m ö h lockar?

Thure

Storvätteshogna lockar, jag var där som 15-âring.
Tack för tipsen, ska kolla upp allt lite närmare.
Är lite trist när man är begränsad i bâde tid och belastningsgrad just nu.
Tält o sânt fâr följa med ifall att :) Det är ju fördelen med snigelskalet att man kan släpa med lite extra grejer ifall att.

Om knät pallar är det lättvandrat efter att du tagit dig upp på Långfjället, bort till området runt Särsjön mittemot Töfsingdalens nationalpark. Närmre Hävlingen blir det allt mer stenigt, men runt Särsjön är parkliknande, trots att man på andra sidan har extremt blockrika Töfsingdalen. Trevligt område. Finns eldplatser både vid Särsjön och större sådana med vindskydd etc en bit nerströms från Särsjön. Går att ta en rundel Grövelsjön-Särsjön-Storvätteshågna-Grövelsjön.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips