Dags att kitta för en nybörjare.

Hej,

Efter att ha backpackat nu i ett par år och träffat på många intressanta äventyrare har nu intresset för vandringar och tältturer vuxit. Nu är det dags att kitta inför sommaren, höstens och förhoppningsvis vinterns turer.
Tanken är väl att köra åtminstone 8-10 kortare turer på 1-2 nätter detta året och om tillfälle ges, dra ut på en veckolång tur i Norge. Jag vill inte att väder och vind ska vara något som håller mig från att kunna gå på tur, även om jag troligtvis inte kommer dra ut om det är alltför blåsigt, ruggigt kallt och dant.

Jag tänkte mig ett Hilleberg Nallo 2. Kanske GT-versionen då jag har läst och hört av vänner att det skall vara en stabil pjäs.
När det kommer till sovsäck har jag inte lika bra koll men jag tänker väl ett maxpris på 2000, gärna billigare och den får gärna tåla ett par nätter i norra sverige/norge under vintern. En dröm är att se norrskenet spela längs himmeln ute på den norska tundran.
Sedan är det väl Liggunderlag och där är min kunskap också närpå obefintlig så om någon av er vänliga friluftssjälar kunde ge mig lite riktlinjer eller tips så plånboken inte svider alltför mycket men komforten ändå är helt ok så vore jag hemskt tacksam!

Om någon sitter på ett bra tips på matlagningsprylar och andra småsaker man kan behöva så tas de emot med stor tacksamhet.

Tack

-Zlagge
 
Tältet är nog ett utmärkt val. Hat själv spanat efter ett nytt mindre tält och fastnat för detta tält om jag inte väljer det billigare bergans compact/compact light 2.
Vad gäller sovsäck skulle jg säga att det kan bli knepigt att hitta en säck som täcker in allt. Finns säkert andra som tycker annat :) för vår-höst kan du iaf hitta en säck för runt 2000 spänn. Märke/modell är ju svårt att säga. Men jag skulle satsa på en dunsäck med komfort på -5 till -10 ifall du räknar med lite svalare nätter t.ex. På hösten. Äger själv en Marmot saawtooth som ligger runt 2000 kr som jag är nöjd med. Finns säkert lättare och mindre säckar också!
Liggunderlag använder jag ett expeed synmat 7 som jag tycker är helt underbart! Väger runt kilot men sover fantastiskt på det! Finns en dun variant också men då blir det så klart dyrare men också lättare och högre komfort temp. Synmat ska ligga på -17..

Det blev mer vad jag äger, men det är saker jag testar och är nöjd med. Finns så klart både lättare, mindre, dyrare, billigare, "bättre", "sämre" saker men det är jul svårt att tipsa om. Man måste ju själv känna vad man vill ha och behöver. Om det är vikt, komfort, hållbarhet ellr något annat man vill ha eller inte vill ha.
Ska du absolut köpa allt nu och har tänkt vara ute mycket samt har budget skulle iaf jag säga att man inte ska snåla in på just dessa saker, men för de inte bra leta det dyraste..
 
Massor med tips....

Personligen tycker jag om att kunna kombinera och använda mina saker hela året genom att komplettera lite.

Tältvalet är bra, när du även kanske vill vara ute någon vinter/vår helg....Nallot täcker ju upp alla årstiderna.

Sovsäckar, jag har själv en som har komfort på -1 och den är för varm för sommarfjället, okej på hösten och för kall på våren/vintern. Nu har jag använt den som täcke under sommaren...men skulle jag köpa nytt så skulle det bli en med ca +5 grader i komf.

Väldigt svårt att ha EN säck som funkar på allt, så mitt tips är att köp en sommarsäck samt en höstsäck, tillsammans klarar dom av vinter också.
Vintertid så kombinerar jag den säcken med en annan på ca -7, tillsammans så klarar dom ganska stark kyla...-17grader har jag sovit gott i.
Syntetsäckar är billigare och inte så farligt tunga,(runt 1 kg) för en tusing och komfort 0-5 grader.

Liggunderlag: köp ett billigt(öppna celler/sämst/intersport) eller ett dyrare (slutna celler-vattentätt/bäst/ridgerest) och skär av det i mitten och ta med halva under sommaren, skönt att sitta på vid rast och även inne i tältet...självklart används det under överdelen av kroppen vid sömn.
Och kompletera med ett lätt uppblåsbart, tex ett Exped Synmat lite UL 5 a 390g. Ett sådant använder jag själv sommar som vinter.
Vintertid använder du hela cellplasten och då måste det vara med slutna celler...annars blir blött, kallt och inte roligt!!!

Kök..samma där, svårt att hitta ETT som täcker allt om du inte använder multi, vilket är overkill på sommaren.
Ett gasmonterat "spindelkök" skulle funka..men väger lite mera och tar plats.
Generellt skulle jag säga ett litet lätt toppmonterat gaskök med en kastrull för snöfria månaderna...vintertid så fungerar gas generellt bra, för dom flesta av oss är inte ute i Januari när tempen kan ligga mellan -20 till -30, utan på våren när det är modestare.
Finns vintergas som funkar bra samt att man kan ha gasen i en kastrull med ljummet vatten så "värmer" man gasen på så sätt, gjorde jag i våras under min tälttur och det funkade jättebra :)!

Och köp inte på dig för mycket saker från början....det lär växa fram för varje helg du är ute, vad som behövs, vad som inte behövs..

Lycka till
 
Väldigt bra råd från föregående!
Dock är det en sak jag inte håller med om och inte heller förstår haha. Och det gäller sovsäck!
Jag har aldrig under de senaste 10 åren jag varit till fjällen under jun-sep tyckt att min sovsäck varit för varm och att det hjälpt med en som har komfort på runt 0 grader. De gånger de varit för varmt har det varit så varmt att sovsäck knappt gått använda. Upplever aldrig att det är "lite för varmt".

Men uppenbarligen finns det andra som upplevt det :) men detdär är ju också en sak som man måste välja eller kanske testa för att kunna göra "rätt" val.
Jag öppnar gärna upp sovsäcken vid varmare väder, men har lite marginal åt andra hållet så Jag slipper frysa. Vill heller inte sova i en massa kläder, så jag väljer en varmare sovsäck!
 
Tältstorlek

Tusen tack för fantastiska svar och för att ni delar med er av er kunnighet.
Jag har tänkt lite på storleken på tältet. Jag kommer troligtvis inte fara på tur ensam speciellt ofta så ett 2manna är ju helt klart vad jag är ute efter. Men frågan är om man skulle slå till på ett 3manna så man har lite extra plats, eller håller det med ett Nallo 2 för två personer om man inte vill ligga som packade sillar?
Jag är 180cm lång och väger runt 80kg och min turkompis ungefär samma mått.

Behöver ha en sådan skyddsduk(skyddsgolv?) i tillägg till själva tältet? Eller är det bara "onödigt"?
Känns som att de verkar sälja robusta tält som ska hålla för undergången så det kanske är överflödigt?
 
Roligt att man kan bidra med något :)
Tältfrågan är ju också lite knivig och hur storleken är på nallo 3 vet jag faktiskt inte, eller har iaf aldrig sätt tältet uppslaget. Finns kanske någon annan som kan uttala sig ? :)

Man måste nog försöka veta vad man kommer använda tältet till, hur långa turer och i vilka miljöer. Är vinterturer aktuellt ?
Är det varannan tur solo är ju valet givet(om man inte köper 2 tält så klart haha ;) )
Men för 2 p om ni inte jagar gram så föredrar iaf jag ett tält för 3p. Men har själv sneglat lite på ett 2p tält av orsakerna som du pratar om. Kikade lite snabbt och det verkar skilja 400 g på nallo 2 och nallo 3.
Kanske är ett nallo 2gt intressant annars?
 
2 eller 3

Min erfarenhet är att du Inte behöver något extra golv....om du ligger där det är otroligt mycket små vassa stenar så kan du istället skjuta in liggunderlaget(cellplast) under golvet mot marken. Det isolerar fortfarande mot markkylan och skyddar tältgolvet.

Storlek.... Det går att vara två i ett tvåmans, men med eran size så blir det trångt, garanterat....så ur den synpunkten att man ofta ska vara två så är ett Nallo 3 ett bättre köp, meen ska man då vara ensam mycket så är en 2:a ett bättre köp!!

Bra sätt är ju att prova i butik eller tag kontakt med någon här på sidan som har och kläm och känn lite :)! Ta med två tomma ryggor och kompis och se hur det känns, ni ska ju även få plats med ryggsäckarna och laga mat i absiden när det är tråkigt väder.

Ett Nallo 2GT kan ju vara en kompromiss, absiden ger bra med plats för att sitta i om så behövs.
 
Hej,

Efter att ha backpackat nu i ett par år och träffat på många intressanta äventyrare har nu intresset för vandringar och tältturer vuxit. Nu är det dags att kitta inför sommaren, höstens och förhoppningsvis vinterns turer.
Tanken är väl att köra åtminstone 8-10 kortare turer på 1-2 nätter detta året och om tillfälle ges, dra ut på en veckolång tur i Norge. Jag vill inte att väder och vind ska vara något som håller mig från att kunna gå på tur, även om jag troligtvis inte kommer dra ut om det är alltför blåsigt, ruggigt kallt och dant.

Jag tänkte mig ett Hilleberg Nallo 2. Kanske GT-versionen då jag har läst och hört av vänner att det skall vara en stabil pjäs.
När det kommer till sovsäck har jag inte lika bra koll men jag tänker väl ett maxpris på 2000, gärna billigare och den får gärna tåla ett par nätter i norra sverige/norge under vintern. En dröm är att se norrskenet spela längs himmeln ute på den norska tundran.
Sedan är det väl Liggunderlag och där är min kunskap också närpå obefintlig så om någon av er vänliga friluftssjälar kunde ge mig lite riktlinjer eller tips så plånboken inte svider alltför mycket men komforten ändå är helt ok så vore jag hemskt tacksam!

Om någon sitter på ett bra tips på matlagningsprylar och andra småsaker man kan behöva så tas de emot med stor tacksamhet.

Tack

-Zlagge

Ursäkta mitt kanske korkade inlägg, men måste vara många mer än mig som inte förstår vad "KITTA" är för något?
Snälla, förklara "KITTA" för mig, jag gissar på att det ord från norr?

Varför inte skriva på "svenska" så att alla förstår??????
 
Kitta

Ursäkta mitt kanske korkade inlägg, men måste vara många mer än mig som inte förstår vad "KITTA" är för något?
Snälla, förklara "KITTA" för mig, jag gissar på att det ord från norr?

Varför inte skriva på "svenska" så att alla förstår??????

Det är inget norrlänskt ord skulle jag tro...men "Kitta" betyder Utrusta på ett ungefär... :)!

Så att kitta en nybörjare är att hjälpa honom utrusta sig....man kan kitta en bil, man kan även kitta (strid) utrustningen med mera prylar och väskor :)!

//A
 
Tält på väg

Sådär ja, efter att tänkt igenom tältfrågan noga beställde jag ett Nallo 3. Det väger något hekto mer än Nallo 2 och det är ju som sagt alltid fint med lite extra plats. Ska jag på ensamtur går det fint det med, har ju bara lite extra plats. Hellre det än för lite..! Om man skulle fara ut ofta så är det ju inte svårare än att köpa ett enmanstält..!

Sovsäcken blev en "Mammut Kompakt 3-S Sherwood-Dk Spring" med en komforttemp på -4.

Nu är det bara liggunderlag och kök kvar innan man är redo för premiärtur.
Någon som har något tips när de kommer till kök? Har funderat på att köpa ett trangiaset med gasbrännare.
Känns väl som att det är ett bra startkit för en gröngöling?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
bjornw Dags att omvärdera sovsäckar? Bo och sova 1
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.