Cykla i Rom??? tips???

Hej. Jag ska till Rom om några veckor. Naturligtvis funderar jag på om det går att cykla i Rom eller i närheten av Rom. Är det någon som har provat det får ni gärna komma med tips. Tänkte i så fall hyra cykel, då det är en kortare semester. Tack på förhand. /Erik.

Moralisk support :)

erik r.; sa:
Hej. Jag ska till Rom om några veckor. Naturligtvis funderar jag på om det går att cykla i Rom eller i närheten av Rom. Är det någon som har provat det får ni gärna komma med tips. Tänkte i så fall hyra cykel, då det är en kortare semester. Tack på förhand. /Erik.

Hej Erik,
vill passa på att ge dig lite moralisk support. Det går alldeles utmärkt att cykla i Rom men det gäller att vara bestämd och tydlig...
Visserligen är det sedan 1998 som jag cyklade där men jag tror inte den italienska mentaliteten ändrats nämvärt under dessa år.
Faktum är att det är ett smidigt sätt att ta sig fram på i Rom. Nu ligger ju flertalet sevärdheter inom ett begränsat område så apostlahästarna fungerar också. Om du vill fly det hektiska stadslivet kan jag rekommendera en cykeltur till Ostia Antica. Det är Roms antika utskeppshamn som man grävt fram. Där kan man se resterna av en amfiteater, olika allmänna byggnader och privata bostäder. Historiens vingslag blir mycket påtagliga här.
För att anknyta till min inledning. Gör tecken med armarna när du svänger. Tveka inte att svänga, bilisterna är vana vid snabba manövrar. Om du tvekar kan du räkna med att bilhornet används. Se upp för Kamikazepiloterna på snabba Vespor som svärmar runt en som irriterande flugor. Såg faktiskt en olycka där en Vespaförare blev påkörd av en bil...som tur var slutade det med enbart materiella skador. Om du cyklar till Petruskyrkan i Vatikanstaten tänk på att ta med dig långa byxor annars blir du inte insläppt. Kommer inte ihåg om man även måste skyla armbågarna...???

Har du tid på dig kan jag rekommendera att cykla ut till kusten och vidare söderöver. Finns ett par härliga öar (Pontinska öarna) med bl.a en tunnel utgrävd under romartiden. Tunneln mynnar ut på en fin sandstrand (jo, det går att cykla inuti tunneln :)..hehe).

Ha en skön och spännade semester

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips