Cykla i östeuropa, rabiesvaccination?

Ska cykla Rostock-Istanbul, via bland annat Ungern, Bulgarien och Rumänien där det tydligen finns mycket lösdrivande hundar och dylikt. Vidare är ju rabies mer vanligt förekommande söderöver och ska vid behov vildmarkscampa.

Därför undrar jag om ni som har cyklat i denna region har vaccinerat er mot rabies eller satsade ni på att ev reseförsäkring skulle täcka behandling vid eventuella hundbett och dylikt? Samt vad ni har fått för rekommendationer gällande detta från sjukvården?

Jag har funderat lite på samma sak.

Förra veckan gick jag till vaccinationskliniken här i uppsala, de rekommenderade rabiesvaccinering om man skulle vara långt bort från sjukvård eller ofta vara i nära kontakt med djur. Annars inte. En avvägning alltså.

"Inkubationstiden är vanligen tre–sex veckor men kan vara så kort som fem dygn och så lång som ett år."

Visst betyder det där att man oftast har 3-6 veckor eller minst 5 dagar på sig att söka sjukvård efter smittotillfället? Rabies är ju 100% dödlig om sjukdomen väl bryter ut, men har man 5+ dagar på sig att fixa sjukvård så borde man ju vara ganska säker så länge man inte är på riktigt avlägsna ställen.

Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rabies/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rabies

Hej!
Vi hade samma funderingar inför förra sommarens cykeltur i Tajikistan som bl.a. Inkluderade en vecka i total ödemark långt från bebyggelse. Vi visste att hundar knappt förekom, men vår riskanalys var att även om sannolikheten var minimal så skulle konsekvensen vara oerhörd pga det skulle ta över en vecka att nå närmsta vårdinrättning från det mest avlägsna stället. Vi beslöt därför att ta vaccinet. Ett bidragande argument var att vi reser mycket och planerar fler turer i avlägsna områden och då är ju vaccinet också bra.

För en tur i östeuropa skulle jag dock tveka. Det är bebyggda områden med vårdinrättningar på vettiga avstånd. Skulle olyckan vara framme har jag svårt att se att ni om inte dag 1, så åtminstone dag 2, är på ett ordentligt sjukhus.

Jag är långt ifrån sjukvårdskunnig, men som jag förstått det köper man bara tid med vaccinet. Ställ er därför frågan hur långt bort från närmsta sjuka ni kommer att vara.

Ha en god tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips