Tackar för en hel del bra svar.
Tanken är att ge sig ut på vägarna i början av september och cykla genom östeuropa->mellanöstern->Indien eller möjligvis Kina. Det är lite lösa resmål som säkerligen kommer att ändras en del, men hur som helst så blir det förmodligen mer än ett halvår på cykel i många olika länder, klimat och väglag.
Jag är 184 och väger typ 80-85kg. Det är ju bra med flera olika greppmöjligheter på styret, men jag har fått för mig att man får kröka ryggen så mycket med bockstyre? Det är inte en cykelposition som jag tycker verkar vara trevlig i längden. Tänkte snarare slänga på ett par bra barends på ett traditionellt styre typ dessa:
http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=121&category=663
Stålram vill jag gärna ha då jag har förstått att det är mer pålitligt och går att svetsa om det skulle behövas någonstans. Skulle visst dämpa vibrationer lite bättre är alu också?
Ska inhandla ett par Schwalbe Marathon XR däck.
Helst så ska cykeln vara så basic i utförandet som möjligt så att det är så lite som möjligt som kan gå sönder eller krångla. Så vanliga bromsar känns bra och billigt även om skivbromsar kanske är rent tekniskt bättre.
Tänkte köra på Surly Nice Racks, har bara hört bra om dom. Sedan så vill jag gärna ha möjlighet att lasta ex. vatten och annat på pakethållaren fram medans camping-utrustning är fastspänt på pakhethållaren bak.
Vet inte än hur mycket packningen kommer att väga, är lite orolig över om däcken måste vara av någon superkvalité för att klara av 85 pannor + en hel del utrustning i lowrider-väskor och på pakethållare. :S
Marins Muirwood är ju verkligen i min prisklass, ca 6k + pakethållare, väskor etc. Men det gör ju samtidigt att dom går åt som smör i solsken så det är inte säkert att man får tag i en

Det verkar finnas en hel del bra cyklar som ligger på 10k och uppåt, men priset har redan stuckit iväg lite för mycket då tycker jag.