Cykelrutter i norra Sverige under vintern?

Börja i Narvik. Passera riksgränsen och följ Torne träsk till Kiruna.
Korsa sedan inlandet (Är lika med störst likhet med Sibirien).

Kiruna till Vittangi.
Ta sedan norrut mot Övre Soppero (Den överlägset mest deprimerande platsen jag upplevt i Sverige) och sedan vidare till Karesuando och över Muonio Älv till Finland och vips har man gjort en "Inlandskorsning" på Tre länder.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Senaste februari hade vi ett par veckor med riktigt, riktigt kallt väder. I Boden-trakten hade vi temperaturer under -40 grader under början av månaden och under -20 under 2-3 veckors tid och även året innan var det riktigt kallt men förutom det så är ett tips att i möjligaste mån försöka undvika de större vägarna. Sikten kan vara dålig med snörök och väggrenar kan vara dåligt plogade. Rejäl synbarhet är att rekommendera i varje fall, men i snörök hjälper inte det heller. Ibland när man möter långtradare är det nästan som att köra in i en vit vägg. Väg 97 från Boden mot Jokkmokk skulle jag t ex inte vilja cykla på vintertid; ganska smal men rätt frekvent trafikerad med bussar och tyngre trafik. Egentligen är synbarheten högre i mörker om man har reflexväst och lysen och de flesta kör nog med rätt bra lysen häruppe, men i förhållanden med snörök hjälper som sagt det inte så mycket heller. Personligen skulle jag inte cykla på några av de mer trafikerade vägarna vintertid. En annan sak man kan tänka på är att en cykel blir rejält "kärv" och trögtrampad i kyla och kyleffekten gör att det är riktigt jäkla kallt och själv tycker jag att det är för kallt under -10-15 grader. Men allt går ju såklart.
 
Tack för input!

Om ni har Facebook kan ni säkert se rutten här: http://www.facebook.com/photo.php?f...2123884.-2207520000.1354449142&type=3&theater

De (två stycken nu) lämnar Kiruna och cyklar norrut i slutet av januari. Målet är Tromsö tre veckor senare.

Jag kan länka när mer info kommer.

Kul men låter kallt! :) En sak att ha i bakhuvudet kan vara att sträckan Vittangi - Svappavaara kommer att trafikeras av stora lastbilsekipage som fraktar malm från nya gruvan i Kaunisvaara i Pajala till omlastningscentralen i Pitkäjärvi utanför Svappavaara. Det rör sig om rätt stora bilar som fraktar 63 ton malm och vägen är ganska smal.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7247441
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips