Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp)

Hej.

Funderat på att köpa sovsäck från Cumulus. Dock är deras säckar inte EN-testade, utan är enligt dom själva på ett mail jag fick "based on our 30 years of experience and feeback from our clients.".

Detta är såklart inget fel men det skrämmer mig lite inför ett köp. Själv tycker jag (och massa andra) att EN-Tlimiten är extremt fel och är rädd för att Cumulus går mer på realism på deras Tlimit och då kanske det verkligen är bekvämt vid den temperaturen (tack vare klienters feedback). Jag brukar ju alltid behöva en mycket varmare säck med många grader varmare än vad den lägsta temperaturen jag kommer utsättas för på en vandring

Min fråga är vad ni har för erfarenheter med Cumulustemperaturer kontra EN-testade säckar (som jag bara har erfarenhet av)?

Jag funderade också på att man bara skulle kunna kolla på fill power och säckens filling weight? Men den tanken försvann fort då deras Lite Line 400 (fill weight 400g) har Tlim på -4 och deras X-lite 300 (fill weight 300g) har -3 Tlim. Det skiljer 50cuin fill power mellan dessa men 100g filling weight kan det väl knappast vara skillnad vid samma temperatur? Då måste det väl vara fler faktorer som spelar roll för säckens temperatur än bara säckens fill power och fill weight?

Jag har tänkt att köpa en säck med EN-Tlimit på ca -3 grader men vill ha en Cumulus-säck. Hur går jag tillväga? Tacksam för svar.
 
Jag har använt Cumulus Lite Line i flera år och sovit gott ner till strax under nollgradigt, men då sover jag alltid i ullfrottéställ, dito tjocksockor samt buff/balaclava (det sistnämnda mest för att skydda säcken från hårfett). Tar jag dessutom på mig min tunna dunjacka, kan jag gå ner ytterligare ett par grader; lägger jag till bivacksäck, funkar uppsättningen även i en rimligt vindskyddad utebivack. Har även sovsäckar från Roberts, dock specialanpassade så svårjämförbara, men min spontana känsla är nog att Cumulus angivelser ligger åt det försiktiga hållet.

Jag diskuterade detta med EN-klassning med Cumulus för flera år sen; i varje fall då tyckte de inte det var värt det höga priset att få säckarna testade enligt ISO 23537-standard. De ansåg att de kom närmare sanningen med sin professionella erfarenhet och egna IRL-tester. Det kan ju lätt ha den effekten, att man hellre tar till lite säkerhesmarginaler än riskerar alltför optimistiska bedömningar och dåligt rykte bland köparna.

Jag sover på 8 mm Multimat på sommaren alt. Thermarest Z-lite Sol på hösten i fjällen och alltid på högre höjder i mer alpina berg. Jag är magsovare (troligen mer värmeekonomiskt), kvinna, rätt gammal, 170 cm lång, normalviktig, normaltränad, mer än normalt frusen av mig i vila, vilket nog ändå till stor del kompenseras av erfarenhet/rutin. Väg in sådana faktorer i bedömningen, för till slut är våra komfortgränser alltid helt personliga.

EDIT: bra länk från DDeninger ovan, ursäkta att min post därmed innehåller viss dubblerad info.
 
Lite OT, men liggunderlaget avspeglar hur bra din sovsäck ska fungera, varm säck men kallt underlag = kall natt, men det visste du redan. Men cumulus verkar vara riktigt trevliga säckar. Jag tror inte du behöver oroa dig för att den inte följer iso-normer. Som tidigare sagt, kostar säkert en del att göra dom testerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
kristofer_wallmark Temperaturangivelser för sovsäck? Bo och sova 7
rasja Temperaturangivelser på sovsäckar tillförlitliga? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.