Crispi Vs. Scarpa

Ska köpa mig pjäxor men är int ehelt säker på vilka. Det jag tycks ha hört är att T1:eek:rna är de bättre. (scarpas alltså)

Men testade i helgen ett par crispis och vet itne om jag kände någon större skillnad. Vilka är fördelarna/nackdelarna med respektive pjäxor.

Vilka Crispi?

Det beror på vilka Crisppjäxor du menar.

T1 är bra. Enda nackdelen är att skaftet inte går att vika bak så mycket (om du gör mycket toppturer.) Scarpa brukar ha rejälare innersko än Crispi (bättre sula). Fjällskog i Uppsala rear T1 för 3000:- just nu.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Scarpa

Enligt min uppfattning är Scarpa mycket slitstarka och har (som nämnts) en bättre innersko som kan användas som stug- eller tältsko. Jag har inte själv prövat Crispi men min fru har gjort det och i samtliga fall tyckt att Scarpa är "skönare". Detta beror givetvis på vilken typ av fötter man har. När det gäller topptursegenskaper tycker jag att mina röda T1-or är bra och ger tillräcklig bakåtflex och mycket stabil åkning nerför. Enda nackdelen är att de är ganska tunga... Pröva ordentligt och köp de som är skönast för din fot!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips