Crescent Kebne (2011)

Hej, jag vill ut på cykelsemester - i Sverige och nere i Europa primärt. Främst på cykelvägar och asfalt. Jag tänker 5-10 mil per dag, i någon vecka sådär. Säkert en hel del packning.

Jag har funderingar på om en ny Crescent Kebne 704 (2011) håller/passar för det. Har testat den, och några andra liknande (bl.a. Skeppshult Steel One) och tycker Kebne har bäst känsla i sittställning etc.

Men säljare som inte har den inne säger den är för klen (aluminium-ram, kass växelsystem etc). Medan butiken som har den inne säger att den håller för allt ("afrika tur&retur")

Jag vill att den ska hålla i några år och på fler liknande resor, så klart.
Jag kommer uppgradera till bättre däck, styre och sadel.

Kebne 2011 har mekaniska skivbromsar och 24 vxl (Shimano Alivio bak - och Shimano Nexave fram). Kostar ca 7500 kr.

http://www.crescent.se/stadscyklar/cyklar/kebne-704-24-vxl/



Vad tror ni som har koll?
Någon som har erfarenhet?

Tacksam för hjälp!
 
Jag undrar ungefär samma sak som ovan.
Vilken av dessa två cyklar skulle ni rekommendera för längre resor, vad gäller hållbarhet, komfort osv?
Och vilken sittställning kommer kännas bäst för kroppen efter ett antal mil. Den framåtlutade eller den mer upprätta?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns massvis med cykeltrådar. De föreslagna verkar tunga. En bra långfärdshoj har lätt ram i stål, tillräckligt långt avstånd mellan bakaxeln och pedalens bakläge för att inte låta hälen nöta i bakväskan. Tillräckligt långt försprång för att gå stabilt samt låta framväskan sitta så långt fram så att inte tån slår i den.
Fortsätt leta är mitt råd. YMMV
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips