Coverboots

Re: Återigen mina vänner...

Kamvandrare me´skavssår; sa:
...med hjälp av neoprenremsan + 2 remmar med kardborrelåsning så är coverbootsen onödiga. Ni går tamejfan torrskodda över såväl tielmavadet(rapaälven) vid lågvatten som över nacken i Tarraälven nedanför Tarraure iförda denna mundering.

Men för all del, lägg i ett par coverboots i packningen(jämte gjutjärnspannan).

Jag har fått så många syrliga svar på diverse inlägg jag gjort på den här sidan, därför så kommer jag med den för mig ovanligt hårda kritik som nu följer.

Lägg ner coverboots NU! Ha,ha,ha...en förbannad "kamvavndrare"...Alla gör väl som dom själva tycker...vill dom vara lite mindre smarta så låt dom då vara det...alla lär sig av egna erfarenheter till slut..och då kommer dom säkert till samma slutsats som du i slutändan...att coverboots inte är så mycket att hänga i julgranen..Mvh/europa12

UPPENBARLIGEN SÅ HAR ÄVEN TILLVERKAREN INSETT DET ONÖDIGA I ATT FÖRA/MARKNADSFÖRA EN SÅDAN VÄRDELÖS PRODUKT!

Coverboots from Lundhags - rest in peace (snyft)

Jag kommer från och med nu att(på ett tufft och säkerligen även i vissas ögon, ett burdust och onyanserat sätt)propagera MOT coverboots och MUPPAKTIGT halvnaket vadande i sandaler/gymnastikskor i de svenska fjällen. Har till och med skrivit en notis i detta ämne(vi får se om den blir godkänd)

Mina vandrande och fjälljokkskorsande vänner, vi har ett fullgott alternativ till denna dårskap - Neoprenremsa + spännremmar. Om ni använder er av dessa ting på ett korrekt och beprövat sätt kommer ni aldrig mer att misslyckas med ett vad.
 
Kamvandrare me´skavssår; sa:
testa med 2 mm innan du säljer(vi ska väl va seriösa här huh?) Har inte provat med 2 mm. Gör ett snabbtest vettja, ställ dig i ett badkar,

MVG

Peter

Jag är helt okunnig i vad gäller vadningsteknik. Det jag fattat är att det gäller att gå över en bäck och helst inte bli blöt om fötterna och benen. Men sedan verkar det finnas flera skolor. Så jag har inte en blekaste aning om var det är tänkt att noeprenet ska täta någonstans. På insidan av byxholkar/regnbyxor mot skon, med då blir skon åtminstone blöt utvändigt? Mot vristen och ”offra” skorna eller att man har speciella vadarskor?.

Jag är ingen affärsman, så om du vill betala 8 Euro för neopren + 18.5 Euro i frakt från Finland så gör det. Men den som vill köpa en remsa på förslagsvis 5*55 cm för 7 SEK + kanske 11 SEK i brevporto inser att det är mycket billigare.

Sedan jag hittade in till Andres Jonsson http://www.andersj.se/ har jag fullt med egna ”att göra saker” så jag har definitivt inte tid att göra saker åt andra.

Nu ska jag försöka dra mig tillbaka från Utsidan ett tag och inventera tyginnehavet, och börja göra lite saker enligt Andres Jonssons idéer.

Per Brune
 
Brune; sa:
Sedan jag hittade in till Andres Jonsson http://www.andersj.se/ har jag fullt med egna ”att göra saker”

Hahaha, samma här! Jag har räknat ut att jag kan spara 3.700 kronor (pessimistiskt räknat) på att sy regnställ och sovsäck själv istället för att köpa.

Otroligt inpirerande sida! Framför allt är det fantastiskt med alla foton han tagit under tiden medans han syr. Då får man en vettig bild av hur det går till.
 
OBD; sa:
Kamvandraren; sa:
Fördelen med denna teknik (som inte alls är "min" utan som används av många fjällrävar) är att den är:

1. Viktbesparande(bort med sandaler/gymnastikskor ur packningen alt. coverboots)
2. Tidsbesparande vid vadet(4 remmar med kardborrelåsning-klart!)
3. Säkerheten ökar eftersom man inte behöver frysa(gäller endast de "toffelvadande")

Hej,
Jag har provat dena metod. Jag skulle vara lycklig om den hade fungerat för mig. Jag vet inte varför, men jag har inte lyckats få tätt nere vid kängorna, vilket resulterat i blöta kängor, strumpor och fötter.
Kan det bero på kängorna, Meindl Island Pro, eller är det "skit bakom spakarna", d.v.s. kan jag inte dra åt remmarna tillräckligt? Jag har i och för sig bara provat med ett par vanliga spännremmar, men det borde väl funka. Jag ska prova igen med 4 remmar.
Jag vill främst spara på antalet prylar, inklusive kläder, och därmed även vikt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar.
/ Bertil

Jag har med stor framgång använt remsor av punkterad cykelslang för att knyta fast regnbyxorna kring kängorna. Går att spänna ordentligt och sitter bra med några knutar. Det är nog bra att snöra åt längre upp på benen också, är vadet strömt vill man ju gärna ha så strömlinjeformade ben som möjligt, inga fladdriga byxben. Jag tycker det känns riskabelt att vada i sandaler, man blir mer stressad av kylan och när man tappat känslen är det lättare att snubbla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Coverboots Kläder 11
matala-0 coverboots? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.