CD-kartor

CD-kartor, har Garmin slutat med det helt o hållet

Funderar på att köpa ny GPS o en ny version av CityNavigator, men om jag fattat det rätt går det inte längre att kombinera med Bluechart. Är det verkligen så illa?

Nackdel med CD

Nackdelen med CD är att man bara kan installera Bluechart på 2 GPS:er. Och det går inte att backa. Vill man ta ur Bluechart ur en GPS och istället ha den i en annan, så går inte det. Däremot om GPS:en går sönder kan man skicka in den till Garmin som då "destruerar" installationen (och skrotar GPS:en!) och man får en ny Bluechart-intallation (enl telefonbesked från Garmin-supporten).

Fördelen är att man kan ha flera kartsystem i en GPS, typ både Bluechart och CityNavigator.

Fördelen med minneskorts-kartor är att man kan stoppa kortet i olika GPS:er.

Garmin har slutat med CD nu. Men jag hade en CD med Bluechart sen tidigare och det gick bra att via CD:n öppna nya områden.

Jag kan ha missförstått något men jag tror att det är så det funkar. Jag tycker personligen om Garmins hårdvara men karthanteringen, kartpriser och intallationspolicies är vansinniga.

Är det lika eländigt med andra märken?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På Magellan är det bara kartor på minneskort som gäller. En karta/minneskort gäller som grund.

Dock går det att (mot avgift) skicka in X minneskort med 1 karta/minneskort till generalagenten (Gear AB i Göteborg) och efter ca 1-2 veckor få tillbaka ett minneskort med X antal uppdaterade kartor. Sedan kan du fortfarande bara se en karta åt gången, men du kan alltså vid behov växla karta utan att behöva byta minneskort. Du slipper därmed riskera att glömma någon GPS-karta hemma när du är ute på resa, vilket har hänt mig vid något tillfälle. :(

Magellan uppdaterar dock sina kartor 1-2 gånger per år, vilket är bra. (Att köpa kartuppdateringar blir betydligt billigare än att köpa nya kartor). Bortsett från återgivningen av bilvägarna - där det är exakt samma symbol för allt mellan största riksväg och sämsta skogsbilväg - så är detaljeringsgrad och färgåtergivning mycket bra. Är man van vid terrängkartan, så känner man sig snabbt hemma på Magellans kartor.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips