Capella med roder?

Någon som har testat en rotationsgjuten Capella med roder? Sådant kan ju eftermonteras, men funkar det bra?

/Björn

Roder!!!

Hej! Bland paddlare går diskutionens vågor höga om detta med roder. Måste först säga att jag är för att använda roder på havskajaker, och har tyvärr förargat vissa med detta(!). Jag har provpaddlat en liknande Capella men det är länge sedan så jag minns inte så mycket av denna typen. Rotationsljutna kajaker har dock enligt min erfarenhet ett större behov av roder då de oftast saknar markerade styrlinjer i skrovet. Detta läggs ofta in i glasfiberkayaker så att de skall bli lätta att svänga även utan roder. Min SeaLion(http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=6179) saknar nästan detta helt. Avsaknaden säger dock inget om kvalite´n på kajaken utan tror jag är en anpassning till tillverknings tekniken. Roder ger en en utmärkt manöverduglighet i vikar och smala sund, är energisparande då man slipper korrigera kursen med styrtag och ger en överlägsen förmåge att hålla kajaken upprätt och säker i medsurf. Ett roder kräver dock en viss upmärksamhet vid ilandstigning samt ett(maginellt) mått av av underhåll. Många uthyrare avskyr dom då de ofta misshandlas av kunderna och kräver mycket tid att ställa in. Kolla även med Swima som säljer denna kajak vad de har för synpunkter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Capella med roder

Capellan, både polly och den nya trippel laminerade
är mycket lättmanövrerade med paddlings teknik.
På långtur gör släprodret att capellan går som på
räls.

Storleken?

Tack för rodertips! Är också lite osäker på hur den känns i storlek efter ett tag. Jag är smal men 1,85 lång och Capellan är inte jättestor.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips