Canon 540 EZ

Hejsan. Har köpt en beg. 540 EZ och har 3 frågor.

1. Hur ställer man in synken? Verkar finnas tre lägen, på min gamla blixt finns bara två. Varför det, om det finns tre?

2. Om jag vill ställa ner blixtstyrkan med 1/3 så att det slår en lite svgareblixt. Blir det + eller - 1/3?

3. Om man kör med TTL och halvautomatik så kan man max köra på en 250dels sek men då blinkar bändare 2,8. Väljer kameran alltid blänadre 2,8 då? Om man inte vill ha bl. 2,8, måste man då köra manuellt? Tex starkare blixt med mindre bländaröppning och kortare tid. Eller kan man ställa in det någon stans?

540

1. Hur ställer man in synken? Verkar finnas tre lägen, på min gamla blixt finns bara två.

>Du kan ställa in synken på 2:a ridån, dvs först när slutaren stängs.Det görs genom att trycka på +/- samtidigt har jag för mig. En liten ikon visas i displayen. (Något annat synk läge, förutom det vanliga, tror jag inte finns). Däremot finns det ju tre lägen för TTL(eller A-TTL om kameran står på P), M och MULTI. Är det dessa du menar?

2. Om jag vill ställa ner blixtstyrkan med 1/3 så att det slår en lite svgareblixt. Blir det + eller - 1/3?

> - 1/3. För fillin blixt använder jag ofta -1/3 el -2/3 sam AV/TV läget på kameran.

3. Om man kör med TTL och halvautomatik så kan man max köra på en 250dels sek men då blinkar bändare 2,8. Väljer kameran alltid blänadre 2,8 då? Om man inte vill ha bl. 2,8, måste man då köra manuellt? Tex starkare blixt med mindre bländaröppning och kortare tid. Eller kan man ställa in det någonstans?

> Kortaste tiden bestämms av kameramodell. Med 1/250 s har du en fin kamera:)
> Vill du använda 1/250s krävs mycket (naturligt) ljus. Ofta får dessa bilder en mörk bakgrund. Förgrunden/motivet blir rätt exponerat eftersom det lys upp av blixten.

>I M kan du ställa in tiden & bländaren själv. Håll ett öga på ljumätaren (den som visas +/-). Du bör kunna få bra resultat även om visaren visar -1 el -1,5. Vad den visar är att bakgrunden blir underexponerad (motivet blir exponerad efter blixten.Du bör alltså inte ha -1 på blixtkompensationen för då blir motivet också underexp).

Tips: Blixfotografering är lurigt. (Jag är verkligen inte fullärd själv, utan testar mig fram. Jag ser dock fördelarna med fillin blixt och använder den flitigt.)
Mitt tips är att kolla runt på de olika fotositerna, exv photo.net) och lära dig hur fillin funkar för Canon kamrorna.
Jag köpte en Lanterna guide för 540 blixten och fick svar på en del frågor jag hade. Denna bok tar upp allmänt om blixt, hur canons olika program fungerar med blixt, kort om canons olika blixtar & detaljerat om 540. Den kostar < 200 spänn och är hyfsad.Saknar lite mer exempel, bilder men för nybörjaren är den ok.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips