Fota karta

Fick en idé att det kunde vara kul att prova att fota av delar av fjällkartan och ha med i bland diabilderna så man kan visa varje dagsetapp när man visar bilderna. Vet inte säkert om det går...kanske är dödsdömt och dessutom löjligt osv.
Undrar ändå om någon har några bra tips på hur man bör gå till väga? Den utrustning som finns att tillgå är Minolta 505, minolta 28-80 objektiv, minolta 75-300 objektiv, stor blixt, kraftig belysning, samt påskruvningslins för macro. Påskruvningslinsen är helt ny så jag har inte haft tillfälle att testa ngt hur den funkar. Kameran finns inte här ännu så jag har inte kunnat testa något alls faktiskt.
Tidigare har jag tagit närbilder med teleobjektivet vid dess närgräns. Antar att detta och användning av macro borde ge de bilder som behövs. Eventuellt bara macro. Sedan kraftig belysning, ingen blixt, liten bländaröppning lång slutartid och stativ. Rätt så långt?
Någon som har tips om slutartider eller liknande? Kör förmodligen hel eller halvautomatik...dvs ställer in inget alls eller bara slutartid eller bländare.
Vilken film? 100 ASA för finkornigheten antar jag, eller?

Tacksam för hjälp....

/Andraes
[Ändrat av ala 2001-10-12 kl 15:50]
 
Allra enklast är att fota i dagsljus utan blixt. Då blir ju resultatet precis som du ser det i sökaren. Med belysning vet man aldrig hur färgerna blir och med blixt kan det blänka lite ojämnt om man har otur.

Ser ingen speciell anledning att inte låta kameran sköta inställningarna av slutartid och bländare. Bara du lyckas hålla kameran i samma plan som kartan behövs ju inget speciellt skärpedjup. Bra vore förstås stativ för att enklare bibehålla en bra position på kameran.

Vilket objektiv du ska använda vet jag inte, spontant tänker jag mig att den korta zoomen borde vara bäst, men använd det objektiv som ger bäst resultat i sökaren (skärpa och klarhet).
 
Lägger kartan på marken

Jag brukar lägga kartan /sjökortet på marken en fin sommardag och ställa mig över med böjd överkropp (bort med fötterna). Zoomar så mycket det går, så att allt jag vill ha med av kartan kommer med på fotot.

Per Brune
 
Inte för mycket på en gång

ala; sa:
... så man kan visa varje dagsetapp ...

Just så. Det är rätt meningslöst att fota hela kartan med världens bästa kamera och sen bli tvungen att ha duken på normalt läsavstånd för att kunna se något.

Tänk dig att du håller föredrag, och att de på bakersta bänkraden ska kunna läsa på kartan.

Vill man visa hela området gäller det att hitta en fin översiktskarta i lämplig skala. Den kanske finns i en bok eller en broschyr från turistinformationen.

Och idén är naturligtvis inte alls dum! Visar man bilder för kompisarna kan man förstås bre ut kartan över kaffebordet, men om man visar det allra minsta "offentligt" är det väldigt bra med kartor. Sverigekarta med en nål i -> översiktskarta -> dagsetapper.

Per
 
Manual för reproduktion.

Bäst resultat med de förutsättningar du nämnde får du, som någon tidigare skribent påpekade, utomhus. Välj en lätt mulen dag, direkt solljus har en tendens att stöka till det med blänk och reflexer. Jobba gärna mitt på dagen när solen står som högst och du får mesta möjliga ljus. Om du lägger kartan på marken eller fäster den på en vägg kvittar så länge kameran befinner sej m i t t för kartan. Använd det mest skarptecknande av dina objektiv. Generellt för zoomar är att man alltid ska undvika "ytterlägena" för att få bästa skärpa. En annan tumregel är att optik tecknar som skarpast vid f:5,6-11. Stativ anser jag vara ett måste även om du lyckas komma upp i rimliga slutartider då det underlättar för dej att hålla kameran absolut rak. Titta även på omgivninen, för mycket av någon färg (röd vägg, gräsmatta etc) kan ge färgstick. Lycka till!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.