Byta kedja?

Nu har jag hört flera bud. Vissa säger byt kedja en gång/säsong (jag kör inte så intensivt), andra säger slit kedja med drivpaketet (kassett+klingor) och byt allt gemensamt när det är slut. Fler åsikter?
 
kejdemätare

Det är ju en gång för alla som så att en ny kedja är relativt billigt (ca 100-300 kr) men en ny krans och nya klingor är betydligt dyrare (krans 300-700 kr och framklingor ca 200-400 kr/st beroende på kvalitet). Alltså är det lönsamt att byta kedja oftare än att köra lite till och behöva byta hela drivpaketet


Park Tool har en mycket användbar kedjemätare för ca 200-250 kr, som mäter hur sliten kedjan är. Principen är att när kedjan slits, töjer den sig något. Så att mäta längden av ett visst antal länkar, kan man se om kedjan är "alltför" sliten. Därmed kan man se när det är dags att byta kedjan innan man måste byta hela drevpaketet. Trots allt så slits kedja och drev ihop.


Så genom att införskaffa (och använda!) kedjemätaren, kan du snabbt spara pengar.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips