Byta bindning voile -> BC manuell

Hej! Har börjat tröttna på högt motstånd i min voile 3pin-bindning + crispipjäxor. Överväger byte till rottefella BC manuell el motsvarande för enklare framfart på platten.

Dock aldrig monterat eller bytt bindning. Skruvhålen verkar inte sitta likadant på bindningstyperna.

Trälim + plugg i gamla hål, sen bara att förborra och skruva på BC-bindningen? Behöver jag oroa mig för skidans hållfasthet om det blir en helt ny uppsättning hål? Något annat att beakta? Skidorna är fischer e109 crown.

Tack på förhand

Limma gärna med epoxi, inte snabbepoxi utan tunt, med lite bättre inträngling smat längre härdning, och så kan det täcka ytan så att träplugg inte blir fuktig ute i snön heller. Så skulle jag göra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Man skall alltid se att de nya hål är inte för nära till de gamla - minst 1 cm distans om jag minns rätt - men det verkar inte vara någon problem med denna bindingar.
Här finns ritningar hur man skall montera
Voile https://www.voile.com/voile_3_hole_mounting_template.pdf
och Rottefella https://rottefella.no/media/pdf-manuals/RF_BackCountry_papirjig_A3.pdf
Om du sättar "Pin-line" på samma plats blir det bra med balanspunkten - eller lika dåligt som innan ;)
Se bara till att de nya hål inte blir för djupt...

Ingen fara med hållfasthet om du borar för en annan bindning, jag har flera (alpina) skidor som fick en eller även två nya bindningar med nya hål under sin liv, har aldigt upplevt problemer.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips