Bygga vindskydd / slogbod

Hej Utsidan,
Har tillgång till ett stycke mark där jag blivit sugen på att bygga ett vindskydd / slogbod. Stomme och väggar kan jag bygga lätt nog, men jag funderar på taket. Min första tanke var plywood på en ram av rundvirke, och så tjärpapp på det. Frågan är då om 12mm plywood på en ram som 1200x1200 skulle hålla för de snölaster det blir i trakten mellan Sälen och Särna?
Jag vill helst bygga snålt, för sannolikt kommer materialet behövas bära in för hand flera hundra meter. Och så stjäl ju reglar och bjälkar invändig takhöjd också. Klena stockar/ slanor till stommen kan jag ta på plats.

Om du har en takvinkel på 45 grader behöver du inte vara orolig för plywooden, vid lägre vinkel kan du sätta slanor som förstärkning. Jag förstår inte riktigt hur du menar med ram till taket? 120*120 ger inte liggmått och är lite snålt för att sitta två personer. Om du har papp kan du lägga den på slanor som tak och lägga mer slanor på pappen den kommer att hålla i 10-15år.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Frågan är vad 1200 × 1200 är i mm eller cm ?? I vilket fall som helst blir "vindskyddet" alldeles för litet eller enormt stort.

Mvh troswe

Tanken är att bygga en stomme/ramverk av stolpar och takbjälkar.
Sen använda plywood som underlag för takpapp.
120x120 cm blir största möjliga spann som plywooden ev behöver klara utan stöd underifrån.
Sen ska förstås taket skjuta ut lite utanför väggarna, så det blir nog snarare 100x120 som största mått.
Totalt blir taket 360x240 cm. Djupare än den är bred sedd framifrån. 240x240 som tak över sovytan och 120x240 som ett skärmtak över den öppna framsidan.
"Inomhusdelen" - mellan väggarna - blir 200x220.

Ska se om jag kan rita nåt vettigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips