bredd på stighudar

Någon som har några förslag på vad för bredd man bör välja på sina stighudar? Jag har ett par head monster 85:eek:r som ju är 85mm i midjan. Ska man köpa 110, eller 90mm breda och skära ner eller finns det anledning att inte ha lika breda hudar som skidan? Alltså satsa på 80mm. När jag hittills har använt hudar har jag hyrt och då får man ju vad som finns, oftas någon cm samlare än skidan. Det har funkat och faktiskt funkat bra, eftersom det ger en möjlighet att sätta i stålkanten ordentligt. Några invändningar? Andra förslag?
Dessutom vilket märke är bäst?

Köp brett!

Lika brett som brättet på skidan och trimma sedan ner stighuden så att den ligger ca 1 mm in från stålkanten. Ger maximalt grepp såväl uppför som med stålkanterna. Har så på randoskidorna och det rockar. Till telisarna köpte jag stighudar som var lika breda som midjan, precis som du säger så funkade det bra, utom vid ett tillfälle. När man går på skrå och snön inte är så mjuk. Avsaknaden av hud på kanten av brättet gjorde att det blev bakhalt om man inte vinklade ut/ner skidan maximalt vilket blev jobbigt i längden.

Kör på Ascension och de är jag toknöjd med. Lika bra grepp men bättre glid jämfört med Colltex. I alla fall enligt mitt tycke.

//Martin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips