Bränsleåtgång högalpint

Det finns ett antal trådar här förut som beskriver ungefärlig bränsleåtgång i olika former men jag hittar ingen som beskriver åtgången per person och dag i ren högalpin miljö (3000-4500 möh) när man gör 3 varma mål om dagen samt smälter snö för all vätskeåtgång. http://www.scout.se/fakta/bransle.html säger 1-1,5 l bensin/vecka i vinterterräng. Jag känner mej osäker på om det räcker på den höjden. Jag skall till Mt Elbrus och det är i värsta fall många minusgrader till på köpet.

Någon som kan hjälpa mej med vad jag skall räkna per person och dag, räcker 1,5 dl eller skall man satsa på 2 dl? Vi skall kunna klara oss upp till 9 dagar på glaciären så det kommer göra lite viktskillnad.
 
Höjd?

Ursäkta min eventuella okunigghet, men vad spelar höjden för roll (förutom att det blir kallare?) Kokpunkten blir ju lägre med höjden så det kan ju inte vara negativt.

På svenska vinterturer brukar jag förbruka 1.5 dl/dygn/pers med tre varma mål per dag (grötfrukost+tevatten, sopplunch+kaffe, middag (typ pastakok (10 min)+varm dryck) samt varm choklad innan sängdags) och snösmältning till allt. Således har jag med mig lite mer än detta för att vara på den säkra sidan.

Jag eldar med ett KAP Arctic i triangia-köket, och för alla mål utom lunchen eldar jag i absiden.

M v h

Kristofer
 
Re: Höjd?

tingdahl; sa:
Ursäkta min eventuella okunigghet, men vad spelar höjden för roll (förutom att det blir kallare?) Kokpunkten blir ju lägre med höjden så det kan ju inte vara negativt.

Nej du har rätt på det tekniska, mea culpa! Jag borde ha uttryckt att vi inte har tillgång till något bäckvatten el dyl what so ever och kommer att pressa våra stackars kroppar på höjden så att vätskan kommer gå åt både till att dricka för att motverka yrsel pga höjd och ansträngning samt koka stora portioner mat. Kroppen kommer förbruka lite mer (om man orkar stoppa i sig det dvs), inte köket i sig. Tack för påpekandet och tipsen. Jag tror att med lite säkerhetsmarginal för spill, olyckor och annat så tar vi 2dl/pers/dag.

mvh
/Staffan
 
2 dl per dag och person tycker jag låter rimligt. Jag brukar räkna 650 ml for 2 pers/24h (ren bensin) men det är for turer i alpin stil och med lite marginaler.

/M
 
Hög höjd

Vi gjorde av med ca 4 dl per dag och 2 pers på Denali (liknande höjder). Det är lite mer än jag brukar göra av med på vanligt vinterfjäll, men jag vet inte varför. Vi åt snarare mindre än normalt eftersom man mådde lite dåligt av höjden.

http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/Denali/Denalimain.htm

Tänk på att vindskydd är otroligt viktigt för att hålla ner förbrukningen. Bygg upp med snö eller kör i absiden även om du har ett bra vindskydd på köket.

Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.