Botaniskt intressant på toppen av Låddepakte?

På vegetationskartan över Sarek (Ulf von Sydow 1983) är toppen av Låddepakte (rapadalen, Sarek) markerad med en stjärna, vilket skall innebära "Rik vegetation.. fältkontrollerade, och i vetenskaplig litteratur beskrivna lokaler.. artrik vegetation med ett flertal kalkkrävande arter." Det finns inte speciellt många sådana markeringar på kartan så det borde väl vara något utöver det vanliga, och på drygt 1500 meters höjd är det ju knappast några dryas-ängar direkt heller (som jag minns det är det mest sten där uppe..)

Någon som vet vad det handlar om? Skall dit och fota i veckan, och det vore kul att veta om det är nåt speciellt att spana efter om jag ändå knallar upp?

/Per

???

Måste vara exotiska lavar isåfall, bara sten på den toppen. Men, utsikten väst-nordvästerut i sol kanske kan räknas som en botanisk sensation!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Strykarräven; sa:

ja, det var min reaktion när jag såg det oxå. Kanske har markeringen bara hamnat fel, och avser egentligen branten ner mot Rapaätno som är en högörtäng.

Strykarräven; sa:

Men, utsikten väst-nordvästerut i sol kanske kan räknas som en botanisk sensation!

..och utsikten sydost i snöyra går inte av för hackor den heller:

cpic4443cd9e44117.jpg

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips