Borr till bultturer

Så allt du inte vet skiter du i eller? du tar alltså inte reda på sådant du vill veta?
Resonerar du på samma sätt på jobbet. ÖÖÖÖ Jag vet inte hur jag ska göra den här uppgiften så jag skiter i det istället för att ta reda på det. Då kommer man inte långt här i livet.
 
Så allt du inte vet skiter du i eller? du tar alltså inte reda på sådant du vill veta?
Resonerar du på samma sätt på jobbet. ÖÖÖÖ Jag vet inte hur jag ska göra den här uppgiften så jag skiter i det istället för att ta reda på det. Då kommer man inte långt här i livet.

Jag tror hans poäng var att om du inte vet det finns det förmodligen mycket annat du inte vet om att bulta leder, vilket kan leda till att det är dumt att ge sig på att bulta...
 
Aj aj aj!! Nej nej nej! Borrbulta inte! Väldigt få kan bedöma dina bultar och berg lossnar, bultar går sönder och annat dumt händer. Dessutom finns det det där med etiken, man skall ha klättrat på minst 20 olika områden (inte klippor, tänk bohuslän, göteborg, stockholm, ceuse, tailand osv) innan du börjar borrbulta - för att förstå hur olika tänk det finns. Alltså på riktigt, borrbulta är svårt, och det skall inte göras dåligt. (Behöver du fråga något så är du inte redo).

Det är inte ens säkert att expanderbult passar där du vill borrbulta
 
Så allt du inte vet skiter du i eller? du tar alltså inte reda på sådant du vill veta?
Resonerar du på samma sätt på jobbet. ÖÖÖÖ Jag vet inte hur jag ska göra den här uppgiften så jag skiter i det istället för att ta reda på det. Då kommer man inte långt här i livet.

Förmodligen så löser man inte sin uppgift genom skriva på ett internetforum. Som flera andra har skrivit i tråden så är det väldigt svårt att bulta samt att det kräver ett stort ansvar. Det får man INTE genom att googla lite.
 
Det är bara så tråkigt att jag ställer en fråga för att jag är intresserad och då kan man svara lite mer konstruktivt typ. Vad kul att du tänker bulta upp en nytur tänk bara på att...... bla bla.
Och fråga någon som gjort det förr. Vilket jag har gjort. Det är också trist att en simpel fråga mynnar ut till något helt annat. Det är ingen som kan köra bil utan att övningsköra. Det är heller ingen som kan bulta utan att ha tillräckligt med kunskap därför skaffar man sej detta.
 
Det är bara så tråkigt att jag ställer en fråga för att jag är intresserad och då kan man svara lite mer konstruktivt typ. Vad kul att du tänker bulta upp en nytur tänk bara på att...... bla bla.
Och fråga någon som gjort det förr. Vilket jag har gjort. Det är också trist att en simpel fråga mynnar ut till något helt annat. Det är ingen som kan köra bil utan att övningsköra. Det är heller ingen som kan bulta utan att ha tillräckligt med kunskap därför skaffar man sej detta.

Men du får inte körkort utan att ha övningskört under uppsikt av någon som kan köra bil heller, tänkte du bulta denna nytur under uppsikt från någon mer erfaren borde du alltså kunna fråga din mer erfarna kamrat och få ett betydligt mycket mer tillförlitligt svar...
 
Bästa argumentet för att fråga en erfaren klättrare som gjort det förrut istället för att ställa frågan på ett internetforum är antagligen att du får ett bättre, vänligare och mera konstruktivt svar som du lär dig mer av ;) självklart ska man försöka lära sig mer, kunskap är alltid bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.