Boende under långfärdscykling

Har tidigare fått utmärkta expertråd angående cykelväskor på denna sajt, varför jag konsulterar er alla ännu en gång, nu rådvill om tält, sovsäck och liggunderlag.

Förutsättningarna är följande; cykelsemester under sommarhalvåret ej längre norrut än Umeå (typ), två personer (hustrun och jag - drygt 100 år tillsammans), vi är inga lätta personer någon av oss och prioriterar maximal komfort framför pris och vikt.
Tältet och sovsäckarna kommer aldrig att användas på snö eller i andra extrema situationer, och vi kommer merendelen att tälta på campingplatser.

Om någon orkar svara blir jag förstås ännu gladare om jag samtidigt får tips (länkar) till tillverkare/försäljningsställen, företrädsvis i Mälardalen, för jag vill ju gärna se grejerna innan inköp, vilket alltså utesluter postorder.
Om någon dessutom orkar förklara de största skillnaderna mellan tunnel- och kupoltält lovar hustrun att skicka en extra kram som belöning...*S*

Tackar på förhand!

Kupoltält = halv boll, tunneltält = halv konservburk (på längden), men det var kanske inte själva formen ni frågade efter.

Jag har ett tunneltält och tycker att den största fördelen är de stora absiderna, d.v.s utrymmet i "spetsarna" utanför själva innertältet. I mitt tvåmans Hilleberg finns det gott om plats för ryggsäck m.m. och man behöver inte släpa in det i "sovrummet". Kupoltält brukar vara lite sämre på den fronten.

Jag skulle tro att det bästa för er är ett tunneltält i "mellanprisklass" med förlängd absid. Som Hillebergs GT-varianter ungefär. Billiga tält är billiga på alla sätt och bör undvikas. Ni ska troligen inte tälta på hälleberget så ett kupoltält som står utan tältpinnar är inte nödvändigt. I ett tunneltält med förlängd absid lär man kunna få in cyklarna har jag hört.

Däremot kan jag inte rekomendera något speciellt fabrikat. Jag köpte mitt tält för många år sedan och har inte behövt studera marknaden sen dess.

Per

[Ändrat av pery 2002-04-28 kl 21:02]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tältet bör vara ett tunneltält eftersom priset inte hade någon betydelse så bör ni välja ett Hillebergtält se http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM eftersom det har bästa kvaliteten, välj då tex Stalon GT så får ni även in cyklarna i absiden. Ett billigare alternativ är The North Face Chattanooga 3V se http://www.sportsnet.se/ de har bra priser på utrustning.
Liggunderlaget bör ni välja ett Therm-A-Rest Camprest så får ni god sovkomfort, även det finns hos sportnet. Sovsäcken bör klara 0-gradigt även en sommarnatt kan bli kall.

Mitt förslag..

är att du kollar på ett tält i mellanprisklassen. Då blir det ex fjällräven, Vaude, haglöfs osv. Ett gott alternativ tror jag skulle vara något av Vaude:s tält de är mycket prisvärda och funkar bra (har själv ett som heter Ferret III) det är likadant som "north face chattanoga" "fjällräven akka". För ditt behov tror jag att du ska kolla efter ett tält som är lite högre i tak än dessa (för komfortens skull). Vaude har säkert en modell som skulle passa, som även har stor absid (förgård). Kolla på http://www.northstar.se eller http://www.getout.se de kan säkert skicka en produktkatalog på Vaude:s sortiment så du kan kolla lite vad som passar.

MVH Urban.

Försäljningsställen mm.

Bra butiker är t ex Sportkompaniet på Kungsgatan och KG Jonsson i Huvudsta. Länkar finns i Utsidans företagsregister.

Hillebergs Stalon dvs tunneltält med bågarna parallella med de som skall sova i tältet tycker jag är att föredra ur komfortsynpunkt både för att det blir luftigare i innertältet och för att absiderna blir större.

På cykeltur så bör man å andra sidan hårt prioitera vikten. Hillebergs Nallo är lättare och hyggligt bekvämt.

Thermarest standard är mycket bekvämt. Vill du spara vikt och volym är den kortare modellen även den mycket skön att sova på.

Vad gäller sovsäckar för sommarbruk så förordar många det norska märket Ajungilak.

Personligen gillar jag Haglöfs bättre för att de säckarna sys lite bredare varför jag som är ganska bred över axlarna och "ivändare" sover bättre i en sådan.

Lycka till.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-04-29 kl 16:10]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips