Blåsor på tårna

Har börjat promenera en hel del och det blir sträckor på 8-10km dagligen på varierat underlag, problemet är att jag fått blåsor på tårna bredvid lilltån, samma ställe på båda fötterna och dom ser ganska identiska ut.

Jag har Asics Gel-Arata som är använda ett par månader (dock ej långpromenader)
Bytt ut sulan mot en footlab-sula för att göra dom mjukare
Köpte häromdagen Segerstrumpor för 140kr för att jag misstänkte att det kunde vara sockarna som felade sen innan.

Är det fel skor som gör detta?
Sulan?
Kan man tejpa tårna, vilken tejp? Hur tejpar man dom isåfall för att kunna fortsätta promenera?
Tacksam för svar.
201106020013361.jpg
 
Vårda fötterna, tvätta fila m.m. Därefter regelbundet (varje kväll) smörja in fötterna med förslagsvis Apotekets CCS Fotvårdssalva (blå tub, salvan ska dofta eucalyptus för att vara rätt sort).
När fötterna är rejält insmorda tar man på sig ett par tunna och rena strumpor, som man behåller på medans man sover. Salvan gör huden len, mjuk och elastisk. Perfekt för att förebygga skavsår och blåsor.
 
Filning går alltid lättare efter lång fottvätt. Av bilden framgår flera tjockare hudpartier en del att fila bort.
Är dina skor tillräckligt breda i tåregionen?
Skvav, värme och slutligen blåsor där du visar upp det beror på friktion som vanligen orsakas av trängsel.
Vårda dina fötter, kör med rena stumpor och tillräckligt rymliga skor så skall du se att även du kan bli som farfarsfar och gå 4,5 mil om dagen.
go tur
 
Jag brukar tejpa i förebyggande syfte med vanlig "kirurgtejp" . Ett gammalt vandrarknep är att använda 2 par strumpor (dock ej tu sockor) tunna så det inte inte blir för varmt. Det funkar för mig. Lycka till. janne
 
Jag vill hävda att jag är expert på skavsår på tårna. En gång i tiden led jag av de hela tiden men numera är det extremt sällan.

Först och främst behöver du ett par skor som har tillräckligt med utrymme för tårna att svälla i alla riktningar. Om inte detta utrymme finns så kläms dina tår ihop när fötterna sväller och då skapas högre friktion. Har du inte rätt skor så finns det ingenting du kan göra fortsättningsvis utan detta är den viktigaste faktorn.

Att tejpa tårna är inget jag rekommenderar. Detta skapar bara större friktion mot tån bredvid den tejpade och skapar skavsår där istället osv, osv.

Jag använder tåstrumpor istället. Därmed skaver inte tårna, direkt, mot varandra utan det finns ett mellanrum som dessutom kyler ner tårna något. Dom känns obehagliga första gången man sätter på dom men sedan är dom behagliga. Med tåstrumpor har du dessutom möjligheten att tejpa en tå om du verkligen behöver det. Då ligger inte tejpen direkt mot tån bredvid och denna påverkas inte av tejpen.

Som om detta inte vore nog så använder jag dessutom Sportslick - skavsårssalva som har gjort under för min del. Denna minskar friktionen mellan tårna ytterligare.

Sedan jag började med denna kombinationen av alla faktorer så slipper jag numera skavsår.

Sedan är naturligtvis fotvård, i övrigt, viktig också. Tvätta fötterna och fila bort hårda partier. Mjuka fötter bidrar till minskad risk för skavsår mer än vad många tror.

//Peter
 
Av placeringen av skavsåret att döma skulle jag tippa att dina skor är något för små eller något för smala längst fram. När fötterna sväller som de alltid gör när man gått en bit så räcker skons utrymme helt enkelt inte till och du får ett skav mellan tårna.

Har jag fel i detta så gissar jag att föregående inlägg är ett ganska bra sätt att förebygga. Jag brukar köra med kirurgtejp och har inte haft problemet att skavsåret förflyttar sig till nästa tå. Men när jag tvingats använda det så beror det i princip alltid på att jag har lite för små skor eller att de är lite för smala längst fram.
 
Tackar

Har bytt ut sulan till originalsulan och ska prova med den, för när jag tänker efter så lyfts foten upp en del mot ovansidan av skon med footlabsulan då den är tjockare.
Ska även prova fila till och smörja in fötterna och se om det blir bättre, återkommer med resultat vid ett senare tillfälle.
Tackar för alla svar.
 
Så här efter snart en vecka kan vi konstatera att jag fortsatt att gå mycket så tårna har naturligtvis inte hunnit läka maximalt, dock är det betydligt bättre och det slits inte upp på samma sätt emellan gångerna, sockarna gjorde underverk, fast den störst skillnaden var garanterat att jag tog ur inläggsulan från footlab, nu känns skorna betydlig rymligare. Tackar för alla tips och svar, det fick mig att börja ifrågasätta mina skor och vad felet verkligen var. Det vi kom fram till var med all sannolikhet att det tjocka inlägget gjorde foten för trång i skon + att man inte ska gå med en (1) tunn nylonstrumpa så långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Blåsor och tryck?? Kläder 25
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.