Bindningsalternativ Lundhags EXA

Hej,
Jag köpte för några år sedan ett par Lundhags Exa-skenor men har pga dåliga invintrar i Västsverige aldrig kommit mig för att montera bindningar på. Kör normalt på ett par Lundhags T-formade skenor med klick-klick spännband fram och bak för vandrarkängor (har Meindl med medelhöga skaft).
Nu är jag sugen på att sätta bindningar på EXA-bladen som har monteringshålbild för antingen Rotefela eller Salomon, men jag undrar om någon har monterat längdbindningar för kängor, typ OAC X-trace eller OAC EVA, vilka ser ut som att de borde gå att montera. Jag har aldrig åkt med lös häl och vet inte om denna typ är lämplig för skridskor?

Alternativt om någon har tips om annan bindning för vandrarkänga som kan tänkas passa på EXA-blad.
MVH Magnus H

Vill inte vara tråkig, men köp ett par begagnade skridskor med bindning som passar dina pjäxor och förpassa dina Exa till runda arkivet. Lundhags Exa är inte gjorda för att åka skridskor, de är gjorda för att vara billiga att tillverka...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vill inte vara tråkig, men köp ett par begagnade skridskor med bindning som passar dina pjäxor och förpassa dina Exa till runda arkivet. Lundhags Exa är inte gjorda för att åka skridskor, de är gjorda för att vara billiga att tillverka...
Det kanske inte framgick, men jag åker sedan många år (när tillfälle ges i sydväst) på ett par Lundhags-skridskor för känga som är alldeles utmärkta, men var lite sugen på att testa hur Exa-skenorna är när jag ändå har dem. De har legat i sin låda nästan 10 år.

Men oavsett skena, skulle en OAC skidbindning för kängor fungera på långfärdskridskor?

Det mesta som håller foten stadigt mot skenan fungerar. Det är egentligen ganska okritiskt med bindningar till långfärdsskridskor.
Det som är viktigt är att pjäxan ger lagom med stöd och är bekväm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips