Bil-GPS en stor trafikfara!?!

Kartan stirrar man bara på när man verkligen behöver, GPSén kollar man på hela tiden även om man åkt vägen 100 gånger förut. Visst är GPS en trafikfara på samma sätt som tefon, radion mm. Framförallt småbarn är något som distraherar föraren.
 
Låter märkligt att det skulle vara farligare att titta på en GPS-skärm än att bläddra i och fibbla vägatlas i pappersform..

Skillnaden är ju rätt stor. En karta tittar man i då och då för att få en bild i skallen över var man är man ska köra i stort. Ur en GPS kommer ett ständigt informationsflöde om den aktuella situationen, och vad man ska göra i detalj.

Att lyssna på någon som steg för steg berättar vad man ska göra är betydligt mer uppmärksamhetskrävande än att själv avgöra det från en färdig förståelsemodell.

---
Apropå mobiltelefon under färd:
Även där finns det en stor skillnad mellan ett telefonsamtal och ett samtal med andra som sitter i bilen. I telefon förväntas du vara ständigt närvarande, vilket gör att den mer rutinmässiga handlingen att köra bil blir lidande. Utan ständiga bekräftelseord som till exempel
"mmm" och "nää, det är sant" kommer samtalet kännas väldigt konstigt. Likaså tystnader på tre, fyra sekunder medan du kollar vart du ska köra. Pratar man med någon som sitter bredvid är tystnader av den här typen helt normala. Då är man fri att själv välja när man vill säga något och när man vill styra bilen.

Tror ni mig inte kan ni ju testa att vara tysta i fem sekunder under ett telefonsamtal.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skillnaden är ju rätt stor. En karta tittar man i då och då för att få en bild i skallen över var man är man ska köra i stort. Ur en GPS kommer ett ständigt informationsflöde om den aktuella situationen, och vad man ska göra i detalj.

Att lyssna på någon som steg för steg berättar vad man ska göra är betydligt mer uppmärksamhetskrävande än att själv avgöra det från en färdig förståelsemodell.
Mitt minne räcker inte till för att den där förståelsemodellen ska funka i stadstrafik... Skulle vara intressant att veta exakt hur incidenterna i undersökningen uppstod. Jag gissar på att en och annan knappade in adresser och körde samtidigt.

Vissa GPSer, som den i Landcruiser (nej, jag har inte en så'n själv...), tillåter inte att man knappar adresser under färd. Tanken må vara god men det är tusan så irriterande att passageraren inte kan knappa åt föraren när man rullar.
 
Det är väl som vanligt, det beror på hur man gör.

Skor är en stor trafikfara, om man sitter och knyter dem när man kör på vägarna...

Bäst är att förbjuda allt.

I Tyskland var (är?) det förbjudet att lyssna på musik i hörlurar när man kör bil.

På 80-talet så var det, i Tyskland, förbjudet att ha barn fastspända i bilbarnstol då det ansågs trafikfarligt. Ha barnen lösa i baksätet var dock helt OK.

I vissa stater i USA fick man inte ha sex i vissa ställningar.

Etc, etc, etc.

Det är mycket förvirrat troende och väldigt lite vetenskap som styr politikers beslut.
 
GPSer som trafikfara är ju inte ett problem bara för bilister. De senaste åren har ett antal spektakulära båtolyckor inträffat som en följd av skärmstirrande. Ibland har ett högt, t o m det högsta, mänskliga priset betalats. Som all annan teknik måste den användas med förnuft. Men det säger väl sig självt?
 
Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If har låtit göra, så utgör en bil-GPS en stor potentiell trafikfara! Undersökningen refereras på http://sydsvenskan.ecovision.se/newstext.aspx?settings=Standard2&signature=WKR200805130000001C

Och jag som använder min bil-GPS (Magellan Maestro 4040) för att köra mer trafiksäkert på okända gator och vägar...
/Niklas

Här finns i alla fall en undersökning som visar att bil-GPS har en positiv inverkar på trafiksäkerheten, enligt http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/sakrare-trafik-med-navigering

/Niklas
 
Fast den artikeln beskriver en undersökning där folk fått säga hur de upplever situationen. Det kanske är så att många känner sig lugna, men lik förbaskat glor på GPS istället för på vägen, och så går det galet i alla fall.

Som man frågar får man svar.
 
Fast den artikeln beskriver en undersökning där folk fått säga hur de upplever situationen.
Precis som if:s undersökning då.

Det är inte alldeles ovanligt att folk efter olyckor skyller på fordonet: "bilen rusade" eller "bromsarna tog inte" men vid teknisk undersökning hittas ofta inga fel. I if:s gallup erbjöds man en ny syndabock för att slippa erkänna egna misstag. Det är mänskligt att ta den utvägen men kanske inte alltid helt sanningsenligt.
 
Nog värre i båtar

GPSer som trafikfara är ju inte ett problem bara för bilister. De senaste åren har ett antal spektakulära båtolyckor inträffat som en följd av skärmstirrande. Ibland har ett högt, t o m det högsta, mänskliga priset betalats. Som all annan teknik måste den användas med förnuft. Men det säger väl sig självt?

Ja ännu har väl ingen fått för sig att köra på ren GPS i trafiken. Som vissa båtförare framför sina fordon i hög hastighet i trånga sund och utan hänsyn till kajaker och andra småbåtar undrar man om de ens ser ut.

Pratade med en som arbetar med att ta fram sjökort. Endast i farlederna kan de anses relativt exakta. Utanför kan skär och grynnor ligga mellan 50 och 200 m fel. Bygger på flygfoto, uppgifter från lokalbefolkning mm. Dessutom är ursprungskartan 1:50000 så en mm är 50 meter. Nogranheten blir inte större för att man zoomar in! Och där blåser man fram i taskig sikt. Inte undra på att det sker olyckor!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips