Bestigning av Sarektjåkka

Jag kommer att vandra i Sarek i sommar och undrar om någon har besetigit Sarektjåkkas Stortopp.
Jag har tänk att gå upp österifrån och har då förstått att man lätt tar sig upp till nordtoppen men därifrån till själva stortoppen är jag osäker på hur svårt det är. Behöver man ha klätterutrustning eller kan man "gå" upp.

Enl. Farbror Grundsten...

Har inte varit där själv men Claes Grundsten skriver bland annat: "Det är en krävande tur som förutsätter isutrustning, främst rep och isyxa". Om jag bara skummar snabbt vad han skriver i sin bok om Sarek så verkar det vara vandring, glaciärvandring av mer avancerad slag och i det närmaste klättring.

Peter P.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klättring

Från Nordtoppen till Stortoppen är det SVÅRT. Jag har inte gått den vägen själv, men jag har stått på nordtoppen och tittat mot stortoppen. Det är en ganska smal kam, ser ut att vara riktig klättring, inget man ger sig på utan rep alltså om man inte är av den modigare sorten.

För övrigt är Nordtoppen riktigt lätt att komma upp på och har fin utsikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips