Bergans V5 95 Justering

Har problem justering av säck provpackat med full packning.
Kom långt ut från ryggen och kändes baktung och vinglig i sidled.
Har justerat till maxlängd och satt fästen för remmar i översta läget.
Packade mat i botten och sedan kök och gas och kläder och sov utr överst med tält på tvären under locket.
Nu flyttat ner remmar och säck kommer längre ned men ej provpackat igen.
Ser att själva konsruktionen har spel i sidled vid justering ec kan man sätta ett grovt rep där och låsa i sidled?
 

Bilagor

  • IMG_20210713_230812.jpg
    IMG_20210713_230812.jpg
    1.1 MB · Visningar: 72
Börja med att fördela vikten bättre i säcken, dvs tungt överst och närmast ryggen för bästa balans. Jag brukar packa sovsäck och ombyteskläder nederst, sedan liggunderlag, proviant därefter gas och kök (som jag behöver under dagen) längst upp närmast ryggen. Bredvid köket och lägre från ryggen värmeplagg för raster, regnkläder och tältet längst upp på tvären direkt under locket.
Du vill eftersträva att ryggsäckens tyngdpunkts centrum kommer så högt upp och nära ryggen som möjligt för att undvika bakvikt.
 
Hej!
* Jag skule föreslå att placera maten (matpåsarna) överst, eftersom de, i alla fall för mig under lång vandring, är tyngst. Och omvänt, liksom "smux" skrev, sovsäck nederst - ja, till och med allt som har låg densitet, såsom kläder, stora tröjor, även tältet (som ofta har rätt stor volym för sin massa), långt ned.

Eftersom ryggen lutas något framåt när man går med tung ryggsäck, så kommer, med hög tyngdpunkt, tyngdpunkten längre fram, dvs. det blir inte så stort moment som vrider bakåt.

Vidare, i den mån det går att packa så, är det bra att packa det tunga nära ryggen.

* Om det var längden på ryggsäcken du justerade, så är riktlinjen, såsom jag hört, att man justerar rygglängden så att höftbältet går över höftkammen. Man bör se upp så inte längden blir för stor på ryggsäcken.. Ryggsäckens svankkudde bör "gå in" i svanken och då sitter också höftbältet ganska högt, så att, som sagt, höftbältet går över höftkammen (övre hårda kanten på höften, ovan vilken det är "mjukt").
 
Senast ändrad:
Fungerade til slut: ,varför mat var långt ned men kläder underst och sovsäck var att jag hadde stegjärn och stormkök och 2 gas behållare högst upp samt tältet (HB Unna uppe på några minuter efter valt lägerplats) och isyxan in mot ryggen.Regnkläder i ryggsäckslock och i lilla medföljande toppturs säck viktiga små prylar med in i innertältet.
Men utan dessa ´låsningar´av flexibiliteten i raminfästningen till säcken så hade det ej gått att anv den alls ännu värre var Bergans helium 55 den fick retuneras pga alldeles för vek i bärremmar och samma glapp som den stora säcken men trots samma låsnngar som på stora så var det som att ha en ´kasse´på ryggen
dessa problem var det Aldrig med uv ram ryggsäckar och min Camp Trails ram fungerar perfekt att dra tung pulka med och stora klätter karbiner över krysstag ej några klena remfästen i höftbältet för mig det håller aldrig för långtur med + 40 kg pulka.
Självklart höftbältet över höftbenet och nedan magen samt max utsjusterad ram pga ca 193 cm lång.
Ska sy eller hitta en säck till Camp Trails helium svetsade rör ram i AL där kan ju tex Dyneema anv.Orginal säck står Tarfala på tunn Nylon men hållt länge men nu är vatten avstötande beläggning borta +75L ca 16-1700 gr och med ramförlängare och en stor packpåse + 95 L ca 2000 gr HT på 70-talet.Ev ca 15-1700 gr då med Dyneema utan massa tunga blixtlåsar för + 95 L
Rast med utsikt mot Hoigavaggen wer 1.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar