Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3

Hej,
Tänkte berätta lite om hur det gick med Nordkalottleden Etapp3.
Jag startade från Katterat den 7.augusti när tåget anlände vid 15-tiden. Det är 13km via en grusväg till Hunddalshytta. Tanken var att nästa dag vandra de 22km vidare till Lossistua. Sent på kvällen ”ramlade” in ett finskt par till Hunddalshytta som precis hade kommit från Lossistua. Det tog de 14 timmor att ta sig genom Rienatvaggi på grund av allt snö. Stigen går vid randen av glaciären och de vågade inte gå på snön. Istället fick de kravla rund stenblocken för att kringgå snön. Det gjorde att jag som ensamvandrare istället bestämde mig att vandra via Oallavaggi till Cunojavrrehytta. Därmed fick jag testa den första av de norska äventyrliga broarna. Med rätt så mjuka knä gick jag över den mycket knarrande och gungande bron. Tredje dagen gick vandringen vidare till Caihnavaggihytta som ligger mycket fint. Och så kom sedan den här på utsidan så omtalade sträckan till Gautelis. Jag kom aldrig till Gautelishytta för jag följde leden till Skoaddajavrihytta, en lång etapp som gjorde att jag kom fram först strax innan klockan 22. Jag hittade inte stigen efter dammen till Skoaddajavri med en gång. Irrade en bra stund omkring där och läste av kartan fel, i efterhand när man vet är det ju så enkelt. Hur som helst tog jag en vilodag där och var 2 nätter helt ensam i stugan. Vädermässig (lördag&söndag) var det nog det sämsta vädret på hela turen, gråmulet och något dimmigt. Måndagen fortsatte jag till Sitashytta, korsade riksröset 256 och sedan gick det brant ner och vidare en lång grusväg till Sitashytta. Återigen var jag ensam vid hyttan.
Nästa dagsetapp till Paurohytta var den finaste av alla sträckor som jag har gått i Norrland. Först gick det över passet med Filtinden i bakgrunden. På andra sidan blickade man ner mot det gröna Baugevatnet Nerstigningen till Baugevatnet följdes av nästa uppstigning och sedan blicken ner till Båvrejavre. Igen en något brant nerstigning och sedan gick leden längs sjön fram till Paurohytta. Ca. 200m innan hyttan stukade jag foten och ramlade i sidled. Det kändes ingenting just då men på kvällen svullnade det rejält upp och värkte. Bestämde mig för att stanna en extra dag för att vila foten. Vädret var sagolikt vackert och det blev ett dopp i det fina vatnet. Här var lite mer folk på grund av närheten till Sorfjorden.
Jag var lite rädd för den korta sträckan man skulle ro men det löste sig med att jag fick hjälp av ett norskt par som var på en paddelsemester där och hjälpte mig med båten.
Etappen till Roysvatnhytta är 28km lång som jag delade eftersom jag var rädd att foten skulle krångla. Jag tältade nere vid sjön 632. Även denna sjö inbjöd till ett välbehagligt dopp. Andra etappen till Roysvatn var ansträngande (gick uppför ett pass) och jag märkte att kroppen började bli sliten. Korsningen över alla snöfälten tog på krafterna, där det gick undvek jag de och kravlade över stenblocken men ibland fanns det inte något val. Det var alltid med en viss rädsla jag korsade de. På hyttan var jag ensam igen och jag funderade om jag skulle orka gå ändå till Vaisaluokta. Det är ju rund 55km kvar och inga stugor.
Dessutom var tiden något knapp på grund av de extra vilodagarna och jag oroade mig för det svara vadet över Sårgajåhkka. Läste redan i hytteboken om den besvärliga vaden. När jag kom fram till korsningen vid Grenseleden bestämde jag mig för att vandra via denna led till Ritsem. Det var iaf 15km kortare och därmed minst en dagsetapp mindre och så slapp jag vadet.
Egentligen var Grenseleden inte så roligt att vandra, det var fint fram till Akkjavarre men efter de vyer jag hade innan så var det inget särskild. Vid Akkjavarre blev det en tältnatt med mycket mygg och knott som sällskap.
Sista etappen till Ritsem vill jag helst glömma, mycket blött och snårigt genom skogen utan tydlig stig upp och ner. När man var uppe ovanför trädgränsen var leden okay.
Grenseleden behöver bli attraktivare att vandra, vid rastskydden bör det finnas tältplatser eller man gör som på norska sidan små kojor där man kan sova.
Nu blev det en mycket längre berättelse än vad det var tänkt från början. Hoppas att jag inte tråkar ut er, bifogar några bilder.
Första bilden bron i slutet av Oallavaggi
Andra bilden Skoaddajavrihytta
Tredje bilden passet över till Baugevatnet på väg till Pauro.
Fjärde bilden visar Baugevatnet
Femte bilden visar Båvrejavrre
Sjätte bilden passet till Roysvattnhytta.
Personligen var denna solovandringen den mest fysiska och vackraste jag gjort.
Hälsningar Veni
 

Bilagor

  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 058.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 058.jpg
    42.3 KB · Visningar: 1,342
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 147.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 147.jpg
    41.4 KB · Visningar: 1,225
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 206.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 206.jpg
    41.7 KB · Visningar: 996
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 232.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 232.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,319
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 287.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 287.jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,060
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 315.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 315.jpg
    36.1 KB · Visningar: 991
väldigt fina vyer,tur med vädret.
ja biten till Ritsem verkar behöva lite mer omvårdnad för att att bli ett mer attraktivt start/slut.
Min pappa var med och gick en led från Vaisa till Hellemobotten,de åkte nog båt en bit från Vaisa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
mojmoj Berättelse från sommarens vandring Fjällvandring 0
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Hota Bohusleden etapp 19 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.