Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter

Jag har just køpt ett Helsport Isfjell 2 camp. 3200 kr på utförsäljning. Tyvärr visade sig det vara en äldre modell utan stormmattor. Enligt Hilleberg behövs inte det "på deras konstruktioner". Vad tror ni? Âr det värt några hundra att få Helsport att sy på dem? Jag har tänkt att använda det 50/50 sommar/ vinterfjäll.

Så här skriver Hilleberg (jag är medveten om att jag köpt ett Helsport tält...)

"Stormmattor, är det något vi behöver?
Nej i de allra flesta fall behövs inte stormmattor, inte på våra konstruktioner i alla fall!
För att tält skall fungera tillfredställande i vinterförhållanden, med snödrev och hårda vindar, måste yttertältet gå helt ned mot marken! Är konstruktionen sådan finns inget egentligt behov av stormmattor. Till förankring går i regel linslingor som fästs i lämpliga snöförankringar, väl så bra att använda som stormmattor.
Våra tält är därför ej utrustade med stormmattor, men om du önskar sådana kan de beställas monterade på ditt tält."

Tack på förhand!
David

Jag skulle inte tro att du kommer att behöva stormmattor på ditt Isfjell i svenska fjällen. För att kontra citatet från HB sidan så skriver Helsport själva så här angående stormmattor:

"All the tents in the X-trem range do have snow flaps all around the tent. Snow flaps can be use if it is difficult to find places in the ground for the pegs. This could be the case in sand and rocky mountains. Snow flaps are also useful under very bad weather condition for extra security."

/Jesper

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte saknat dem

Jag har tältat åtskildigt på fjället vinter såväl som sommar, och ibland har det varit hårt väder.

På de tält jag har erfarenhet av så har det inte varit stormmattor och jag har inte saknat dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips