Batterilivslängd Garmin (Vista)?

Tjahapp,

har fått min Vista och kan meddela att folket på http://www.gpsw.co.uk var mycket behjälpliga när jag gnällde över att ha köpt Mapsource S/DK när "hela" Europa numera fanns tillgängligt. För ett tillägg på £20 accepterade de ett byte om jag returnerade CDROM:en obruten (har gjort detta).

Jag är likväl djupt imponerad av kartan i denna gadget. Ruskigt bra detaljeringsnivå i alla fall, det var helt OK under helgens övningar.

Ett par frågor dock:
1) Hur "bra" är Vistan när man kör i batterisparläge? Vad är skillnaden mot "normal"?
2) Vad har ni för batterilivslängd? Min *äter* batterier och då har jag ändå inte kompassen påslagen. Vad påverkar batteriåtgången i övrigt (OK, display backlight, men annat då)?
3) Jag har som sagt inte mapsource ännu. Finns det drivrutiner eller liknande så att man kan pyssla med waypoints etc etc utan denna programvara?

MVH
/Bengt Berg
 
Batterier

Det har diskuterats batterier i forumet tidigare, jag klipper här in två sådana som jag srivet, men sök gärna lite själv, så hittar du nog mer info...
/Peter

-------
Testade lite i höstas på Gotland. Temperaturen låg väl runt 10 grader ute och 18-19 i bilen.
Vanliga alkaliska 1.5V räckte i 12,5 timme. Då körde jag i batterisparläget och använde kompassen ytterst sporadiskt. Det gick ändå en hel del batterier (främst för att den var ny och jag vill ha den igång) så jag skaffade uppladningsbara NiMH (1800 mAh). Dessa har räckt ca 6 timmar med samma inställngar som ovan, då tempen varit ca. 10 grader. De räcker ca 3 timmar då tempen ligger kring 0 grader. Jag ställde frågan tidigare i forumet ifall någon testat litiumbatterier (men fick inget svar). Jag kanske drar till Dalarna i helgen och köper isåfall litium och provar lite... återkommer.
-------
Litium
Jag skulle ju återkomma med svar om litiumbatterierna (som jag skrev i forumet tidigare), när jag testat dem, men de är inte riktigt slut än =)
Var i Dalarna förra helgen och använde dessa ca 6-7 timmar / dag (lö-sö) både i bilen och utomhus. I bilen var det väl ca 19 grader och utomhus ca -8 grader (kallt).
Vid ett tillfälle var vi ute med denna ca. 4 timmar i "kylan" och det funkade utmärkt.
Att jämföra med uppladningsbara NiMH som tog slut efter 3,5 timme i 0 gradigt väder..
Så, att de räcker längre är ju helt uppenbart. Speciellt i kyla.
I veckan efter har jag kört någon timme om dagen utomhus (0 grader). Så totalt 16-17 timmar.

2 st litium kostar ca 90 spänn, för det priset får man ju 8 st Alkaliska (märkesbatterier). Så vem vet, kanske de Alkaliska räcker lika länge egentligen, men man slipper byta och kalibrera kompassen stup i kvarten. Så för egen del kommer jag köra med Litium (både sommar och vinter) när jag ska vara ute under längre tid (1-2 veckor)

Det kan vara lite svårt att få tag i litium, men prova i en fotoaffär. De jag köpte heter e2nergizer.

Säkert finns det någon som har lite mer "teoretiska värden" på dessa batterier. På förpackningen står att de ska räcka 5 ggr längre än vanliga batterier.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips