Batteri till Canon Digital Ixus V/V2??

Hej!
Går i tankarna på att köpa en Canon Digital Ixus V2, men är lite tveksam till det där med batteripacket. Tänker då främst på att man är ute på fjället en vecka utan tillgång till elektricitet, kommer batteriet att ta slut efter halva veckan? Naturligtvis beror det ju på hur jag använder kameran, men är det realistiskt att tro att man kan ta en 200-300 bilder med lite zoomning och blixtanvändning. Hur stor inverkan har den omgivande temperaturen på batteriet, ganska så stor skulle jag kunna tänka mig?!
Någon som har erfarenheter av detta och använt Ixus´en eller någon kamera med denna batterityp? hur har ni löst det, extra batteri med er som är laddat hemmifrån...eller klarar ni en vecka utan att ladda?
/Freddy

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Extrabatteri ett måste

För att klara en vecka och fotografera flitigt måste du ha minst 1 extrabatteri.
När jag är iväg en vecka har jag som regel 2 extrabatterier med mig och då klarar jag mig bra och kan ta i alla fall 200 bilder utan problem.
Temperaturen har stor inverkan, men Ixusen är så pass liten så den kan man lätt förvara varmt nära kroppen.
Man kan spara batteri genom att använda LCD-skärmen så lite som möjligt.
erik

Batteri + minneskort

Jag är rätt nybliven ägare av en Canon IXUS V. Det absolut sämsta med kameran är batterilivslängden. Inte ens tiden det tog att lära sig de mest elementära funktionerna räckte batteriet. Stänger man av displayen räcker nog batteriet längre. Eftersom jag för tillfället bara använder kameran för lite bilder till min hemsida kan jag ladda batteriet när jag vill.

Till min IXUS V var det minneskort som följde med på 8 Mbyte, det räcker bara till 8 kort med högsta upplösningen. Så du behöver förutom extra batteri ett större minneskort. Jag köpte ett minneskort på 128 Mbyte, det kostade lite över 800 SEK.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips