Barn i jakt/fiske kajak?

Jag har ställt samma fråga i "Barn & Friluftsliv"-forumet men tänkte att övriga paddlare kan ju ha nyttiga erfarenheter...
Vi har en dotter som är 6 månader som vi funderar på att åka ut och paddla med. Vi har två enmanskajaker men har ingen lösning att få med dottern i någon av dessa. Jag har läst tidigare om medlemmar på forumet som haft barn i den stora sittbrunnen mellan sätena i en 2-manskajak. Det funkar ju bra om båda föräldrarna är med. När man är ensam och paddlar är det rätt tungt att paddla en albatross själv så jag funderar på att köpa en jakt/fiske kajak med stor sittbrunn och ha vår dotter i sittbrunnen. Där kan hon ligga på en filt, om det skulle komma en regnskur kan hon krypa in under fördäcket. Självklar handlar det inte om några längre paddlingar men det skulle vara skönt att kunna komma ut på vattnet även fast vi fått barn.
Är det någon som har erfarenheter av detta eller något liknande.

Jag antar att du har räknat in faltkajaker under jakt/fiskekajaker? Där finns ettt antal modeller som funkar utmärkt för dina behov: Klepper Aerius 2, och motsvarande modeller från t ex Pouch och Wayland med den klassiska öpnna sittbrunnen.

Begränsningar finns, till exempel blir det lite väl trångt i luftrummet om både ni två vuxna och den lilla vill svinga era paddlar samtidigt. Och ska ni på turer som kräver kapell så har ni problem om ni inte ordnar kapell med tre öppningar (Vill du ha riktigt gott om plats för den lilla så satsar du på en Klepper Aerius XXL, förlängd modell).

Men min erfarenhet är att en tvåmannakajak är ett suveränt sätt börja intressera juniorerna för paddling, vatten och friluftsliv

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips