Baka bröd på spritkök

Färskt Bröd i terrängen

Med spritkök blir du nog lite ledsen på tids och bränsleåtgång! Jag har prövat "bakugn" och "pannbröd" samt "pinnbröd". Har övergått till eldgropsbröd.
Elda i en rotfri grop - vått och stensatt - tills dess du har värmt jorden tillräckligt och har en bra hög med glöd. Raka ihop glöden, lägg ner ett par av sidostenarna och ställ ner din kastrull med lock på som innehåller jäst deg, alt deg med bakpulver, alt surdeg. Ös igen gropen med jord och gå på en fin promenad, lagom lång tid för degvikten, oftast mer än 40 minuter.
Gräv upp och servera nybryggt kaffe alt te till! Ljuvligt.

Go tur!

Johan K

Re: TEFLONVARNING!!!

kottar; sa:
Det låter som en glimrande lösning men det är på sin plats att varna för att använda metoden i en stekpanna med "non-stick"-beläggning. Dels förstör man beläggningen och dels avges då giftiga gaser som troligen ångas in i brödet.

Mvh Harald Eriksson

Mitt kök med teflonstekpanna är från 1970, dvs ett av de första med teflonbeläggning. Har i stort sett använt min hembyggda ugn sedan dess oxo. Jag har inte märkt någon negativ inverkan av teflonångor (fast å andra sidan kanske min omgivning har en annan uppfattning om det ;-). Dessutom kanske det är andra 'non-stick'-material i stekpannorna numera.

mvh p-a

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips