Bästa cykelsemestern?

Börjar bli sugen på en ny långtur på cykel. Har 3-4 veckor till detta i sommar och undrar vart man ska ta vägen. Någon som har bra tips?

Vi räknar med att cykla ca 10 mil/dag. Utgår från Malmö och vill gärna söderut. Kan det fungera att cykla iväg och ta tåget hem eller ska man satsa på en rundtur?

/Sara
 
Jag har cyklat i Danmark (2003) och Tyskland (2004) och rekommenderar Danmark. Danmark har många fina cykelvägar runt hela landet.

I Tyskland är de trångare. Har vägen cykelbana går det bra att cykla då den ligger en bit ifrån vägen. Finns ingen sådan kan man råka ut för att cykla på smala vägar med mycke trafik. Man håller på med att göra nationella cykelvägar men ifjol (2004) var de bara på planeringsstadiet.
 
Frankrike

Förra året i slutet av augsti flög jag och min sambo till Nice för att cykla en tur runt Provance. Vi tog tåg till Marseille och cyklade sedan via Avignon, Apt, Manosque, Grand Canyon du Verdon, Greoliers Nice, Menton och tillbaka till Nice. Vi var borta i två och en halv vecka och lade 12 dagar på att cykla drygt 70 mil.

Det var vår första cykelsemester så vi tog det ganska lungt vilket gjorde att det endast blev 6 mil per dag i genomsnitt. Är ni vana långfärdscyklister kör ni säkert lätt dubbelt så många mil per dag.

Vi tyckte att Frankrike var trevligt att cykla i. Campingplatser överallt, tätt mellan småbyar där man kunde fika eller äta. Inte en droppe regn under två veckor.

Vägarna var bra och det var inte svårt att hitta mindre vägar att cykla på. Jag tyckte att biltrafikanterna visade tillräcklig hänsyn, men så är ju halva Frankrike ute och cyklar racercykel på helgerna så dom är nog vana vid cyklister.

Vi flög ToR med snalskjutsen (2300 kr) och det var inga problem att ta med cyklarna.

Inför sommarens cykeltur kommer vi nog att cykla från någon ort (ev. Prag) och hem. Frankrikes atlantkust och Normandie lockar också.

/Joakim
 
Alperna.

Tjena!

Jag cyklade från min hemby Herräng ner till Zurich i sommras, det tog 30 dagar och var en sträcka på nugefär 250mil. Körde genom Polen, tjeckien, tyskland, slovakien, hela österrike på längden, lichtenstein och slutligen en bit i Schweiz. Jag kan bara säga att sträckan Bratislava - Zurich är något man klarar av på ca. två veckor, underbar miljö med några branta stigningar och många härliga nerförsbackar. Högsta punkten var ett pass vid St.Anton som var på 1800 meter ungefär, ett annat var på 1200m, men ju högre man kommer desto roligare blir det ner sen, sista biten in och igenom Lichtenstein är härlig nerförsbacke.

PS.Se opp för att äta äggen på restaurangen precis innan st.anton, jag blev matförgiftad och fick cykla 25 mil med feber och frossa;).DS.

Johan.
 
Hade jag varit i era kläder skulle jag cykla runt Östersjön. Färja över till Polen. Sedan genom Litauen, Lettland och Estland. Färja mellan Tallinn och Stockholm. Cyklar ni tio mil per dag borde det hinnas på 3-4 veckor.

/Mats
 
cykling i Frankrika

Ja Atlantkusten är jättefin att cykla. Där finns en cykelbana som Hitler anlade för att snabbt kunna förflytta sina trupper. Fransmännen har fortsatt bygga ut cykelbanan som är några mil genom susande skog och nära havet.
För övrigt är Auvergne mitt favoritlandskap med sina gräsbevuxna vulkaner och ganska glesbebodda landskap.
 
Medelhavet

Sara; sa:
Börjar bli sugen på en ny långtur på cykel. Har 3-4 veckor till detta i sommar och undrar vart man ska ta vägen. Någon som har bra tips?

Vi räknar med att cykla ca 10 mil/dag. Utgår från Malmö och vill gärna söderut. Kan det fungera att cykla iväg och ta tåget hem eller ska man satsa på en rundtur?

/Sara
Hej Sara, om du/ni inte räds större vägar säger jag bara MEDELHAVET!!! Ta sikte på Köln eller Bonn i Tyskland, följ Rhen ner till Koblenz och sedan Mosel in i Luxemburg och Frankrike. Via Nancy, Langres och Dijon når du/ni Rhonedalen. Följ den ner till Medelhavet. Det finns en underbar sandremsa (med en fyr- eller femstjärnig camping) mellan Sete och Agde.
Södra Frankrike är fantastiskt vackert med himmelsblå lavendel-odlingar (Provence), små pitoreska byar med sina typiska uteserveringar och caféer och så MEDELHAVET förstås...
Från Malmö är det ganska exakt 200 mil om man cyklar över Danmark (ca 180 mil om man tar vägen över Trelleborg-Sassnitz). Det enklaste sättet att undvika problem vid hemtransport med tåg är att packa ner den i en cykelväska och ta den som vanligt bagage. Cykelväskan kan med fördel köpas på plats eller så kan ni göra som jag och min dåvarande flickvän gjorde på en cykelresa till Rom 1998, norpa några kvarblivna jute-säckar på ett hotell som var under reperation och tillverka en egen...vill inte uppmana tilll stöld men till vårt försvar kan jag säga att hotellportiern var den mest oförskämda människa jag någonsin stött på...
Ett tips. Kontrollera innan avfärd att sadel, styre och pedaler är lätta att ta av + ta med de verktyg som krävs (för transport av cykel i cykelväska).

God tur...
[Ändrat av Jörgen Held 2005-02-28 kl 13:49]
 
Sara; sa:
Utgår från Malmö och vill gärna söderut.

Det är nog läge att inte ha så avlägsna mål om ni startar i Malmö. Trist att hela tiden vara tvungen att hoja 10 mil om dagen, oavsett väder och vind. Det kan vara fint i norra Europa. Men regninga kalla somrar är inte helt ovanliga. En variant är att flyga till något trevligt ställe, Nice kanske, eller varför inte Singapore, och så göra en längre tur därifrån och så ta planet hem.

Per
 
Donau

hej
ta er ner till donau det är en fantastisk fin tur att följa den floden väldigt bra cykelvägar oxså tält är ju friare men det går att finna sängplatser innomhus utan allt för stort besvär
det finns ju köpenhamn -berlin som ser bra ut på prospektet har ej cyklat den själv men träffade några tyskar som åkte på den och var nöjda inge
 
Sara; sa:
Börjar bli sugen på en ny långtur på cykel. Har 3-4 veckor till detta i sommar och undrar vart man ska ta vägen. Någon som har bra tips?

Vi räknar med att cykla ca 10 mil/dag. Utgår från Malmö och vill gärna söderut. Kan det fungera att cykla iväg och ta tåget hem eller ska man satsa på en rundtur?

/Sara

Hej Sara!
Ryan Air flyger från Malmö om jag inte har fel. Så mitt tips är att ta cykeln med på planet och cykla i alperna. Finns massor av bra länkar till bra cykelleder i Schweiz och Österrike. Frankrike har jag inte kollat upp. Italien sämre tyvärr.
Förra sommaren tog min flickvän och jag cyklarna till Bergamo med Ryan och cyklade upp i Schweiz, längs Engadin/Inn, genom Österrike för att sedan vända ner mot SydTirol och Italien. En härlig tur på 100mil, tio alp-pass (en del högre andra lägre:) på tre 1/2 vecka.

Mvh
Håkan
 
lake district

Norra England och skottland är nog min bästa tur. Fantastiska vyer och tusenåriga pittoreska byar och vänligt sinnade infödingar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.