Bästa touringcykeln?

touring cykel

Hej
Jag har en Crescent abisko som jag är jätte nojd med men det var också ganska dyrt och har hidrauliska bromsar som kanske behöver du inte.Jag hade funderat på att köpa en Batavus som är lite ökänd här i Sverige och är tillverkad i Holland.Dom ge 5 års ram garanti och lack garanti och är lite billigare.Du kan hitta dom på http://www.batavus.com och där finns alla adresser och tlf nummer till alla återforsäljare i Sverige.
mvh
 
Beror på !

Jag tycker inte att du enbart måste titta mot en speciel touring cykel. Själv har jag alltid cykla på min nu snart sex år gammla moutainbike när jag ska på cykel semester. Enligt mig så fungerar det alldeles utmärkt om man bara sätter på någon typ av slicks. Man kan även titta på Göran Kropp som cyklade till Everest med en moutainbike och det gick ju bra. Allt detta beror ju på hur du har tänkt och cykla, har du tänkt och köra landsväg med lätt packning och du tyckwer att det är viktigt med hög fart så kommer du nog trivas med Abisko ( Kanon cykel men som sagt lite dyr 10000+).
Lägger du sen på mer vikt så tror jag att moutainbikens fördelar kommer bli tydligare och dess nackdelar mindre påträngande, jag menar att med full camping utrustnig så är fart inte det primära.
Tyvärr är det svårt att hitta bra moutainbikes för touring i sverige. De är svårt att få en cykle med 36 håls fälgar utan dämpare och med hyfsat komponent val.

Mvh Åke
 
Varför är Batavus ökända?

Hej!

Kikade lite i Batavus katalogen för ett tag sedan och tyckte de hade många intressanta cyklar. Fasrtnade förståss även jag för touringcykeln som såg ut som ett rimmligt alternativ till Abisko. Prisskillnaden mot Abisko var dock marginell (det pris min handlare gav). Styret på Abisko tycker jag verkar smartare också. Det lilla jag touring cyklat har jag kört på min MTB med semislickstyp. Det har funkat bra, möjligen att ramen kan kännas lite kort med risk för islag ibakväskorna.

Men men.....hur som helst så var det inte det jag undrade....utan var är det som gjort att Batavus förkänar att vara ökända i Sverige???

/Andreas
 
batavus

Det var ett litet misstag,jag ville skriva okänd.Det är inget fel på batavus och var nära att köpa den "cibola" med skiv bromsar men fick ett bra pris på abiskon
 
Antingen-eller

Hej

Köpte i våras en engelsk touringcykel på nätet av märket Thorn Nomad. Cyklade 3 veckor i Europa i somras och är mycket nöjd med den. Men p.g.a. det dyra pundet så kostar den ca 13000- 14000 och dessutom måste du veta exakt vad du vill ha. Men de har stor erfarenhet med näthandel och är snabba på att svara på e-mail om man undrar om något och de har en mycket stor kunskap när det gäller touringcyklar, http://www.sjscycles.com. Anser att britterna har bästa kunskapen idag på att bygga touringcyklar till rimliga priser. Eller köp en cro-mo mountainbike utan fjädrande framgaffel,sätt på barends (skönt att byta handplacering ibland), satsa på bra byggda hjul 36h med Shimano Lx eller uppåt( ja, det finns inget man uppskattar så mycket på långtur som välbyggda robusta hjul som tål mycket last, skönt att slippa byta ekrar stup i kvarten), byt till semislicks däck och även en styrstam som möjliggör att du får en så upprätt sittställning som möjligt ( minskar trycket på händer och sparar axlar och rygg, det kan bli långa dagar ibland)
Lycka till!
 
Hej Olavi... Jag cyklar en Dawe Super Galaxy och är väldigt nöjd efter 120 mil över Alperna i sommras. Att en MTB skulle vara bättre låter jag vara osagt. Det är nog viktigare att ta till sig tips av fler och framförallt prova sig fram. Att man inte skulle kunna cykla snabbt med en campingutrustad cykel tror jag mer är ett resonemang som ligger bak i tiden. En touringcykel GÅR fortare och är littare att cykla på. Ramgeometrin och möjligheten att cykla med 28:däck (som håller väldigt bra; Conti Top Turing 2000 t.ex.), gör att man rullar snabbare. Leta och kolla. Vill du veta var du kan finna en bra cykelhandlare som kan detdär med långfärd på cykel och säljer Dawen....ring LO Cykelsport tel: 0304- 44 712- 444 86
Gó tur...Jürgen
 
Rambrott på Batavus

Våren 1994 köpte jag en Batavus Cherokee (trekking) för att använda främst som touringcykel. Efter ett år fick jag rambrott i fästet mellan bakgaffeläna och kedjestag på växelsidan. Då var jag på cykelsemester och befann mig mitt på bonnvischan ca 40 mil hemifrån en lördag eftermiddag.

Visserligen var ramen av stål, så den gick att svatsa ihop och jag kunde ta mig hem. Jag fick naturligtvis en ny ram på garantin. Efter drygt ett år fick jag ett nytt rambrott på exakt samma ställe. Återigen fick jag en ny ram på garantin, men då ledsnade jag och införskaffade en Cannondale touringram. Inget rambrott hittils...

Kanske har Batavus skärpt sig kvalitetsmässigt men jag har inga planer på att köpa en ny batavuscykel...

/Niklas
 
Ang. SJS

Hej! Jag är mycket imponerad av SJS-butik på nätet. Deras handbyggda touringramar är i mitt tycke de mest välgjorda jag funnit på nätet. Men hur är de att handla ifrån? Om du köpt något från dem får du gärna maila och berätta! (Sparar nu till en Thorn Nomad eller XTC)
 
Handla, javisst!

Handlade en cykel från dem förra vårvintern. Inget problem. Cykeln kom hem till dörren i kartong efter 4 veckor ( den blev 1 vecka försenad i tillverkningen vilket de mailade och bad om ursäkt för!)och det var bara att sätta på pedalerna, justera (marginellt!) sadelhöjden och vrida styret. Du får även skicka tillbaka cykeln (inom 7 dagar tror jag)men du får betala frakten själv.Tror att frakten för mig kostade 35£ (från SydV England hem till mig i Stockholm).

SÅ det gäller att vara noga och tänka igenom flera gånger vad du vill ha så att du slipper besväret med att returnera den. När jag beställde använde jag deras schema (finns det kvar?)och fyllde i de måtten som jag hade på min gamla cykel vilket de instruerade mig att göra på beställningsformuläret. Det enda som kanske blev fel var att styrstammen kanske borde varit 1 cm kortare.
Är själv mycket nöjd med min touringcykel, ramen har mycket fin kvalite i lödarbetet.
Avslutningsvis tror jag att de har stor vana vid att sälja över nätet och att de håller vad de lovar. Kan annars vara lite si och så hos engelska rambyggare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.