Bästa budgetvinterjackan?

Vintern närmar sig och jag hoppas på en vargavinter. Men jag har ingen bra vinterjacka och letar nu med ljus och lykta efter en riktigt bra, men väldigt billig variant. Anledningen till att den ska vara budget är egentligen bara på grund av att jag brukar göra rejäla brasor, och jackan kommer förmodligen ändå bli full med smålhål på grund av glödsprätt.

Här är några varianter jag har tittat på:

Värmejacka 90 - billig och varm (runt 300 kr)
Jacka Harads - varm och billig (800 kr)


Har du fler förslag?
 

Bilagor

  • Harads.jpg
    Harads.jpg
    22.4 KB · Visningar: 2,516
  • m90varmejacka90sverigekronmarkt-4-1.jpg
    m90varmejacka90sverigekronmarkt-4-1.jpg
    28.6 KB · Visningar: 2,002
Varför inte köpa en begagnad jacka för några hundra? Dina exempel kostar som en limpa cigaretter, kan det vara barnarbete??
 
Vikten har egentligen inte så stor betydelse, men är M59:ans rock bättre än M90:ans?

Har båda, M59 har kraftigare tyg och är mer motståndskraftigare än M90 men M90 klarar glödsprätt finfint också.

M90
+ lätt, mer regntåligare än M59, smidig/följsam, dragkedja & tryckknappar och reglerbara ärmslut . luvan kan rullas in i kragen.
- luvan saknar foder, dyrare än M59


M59
+ billig, kraftigt och tåligt tyg (bör vaxas) fodret (piléfoder) är avtagbart bra vid tvätt, varmare än M90. fodrad löstagbar huva. (finns modeller med fast huva oxå)
- väger, blir lätt våt (väger ännu mer då) ingen dragkedja

Mvh troswe
 
Man behöver inte ha en fodrad jacka bara för att det är kallt. En klassisk anorak fungerar mycket bra, man kan sedan variera mellanlagret beroende på hur kallt det är
 
Lager på lagerprincipen är ju naturligtvis otroligt bra. Men i det här fallet handlar det till stora delar om att sitta still, eller åtminstone röra sig ganska lite i kyliga miljöer. Då är nog ändå en rejäl fodrad jacka att föredra.
 
M59 är att föredra

om inte vikten har betydelse, betydligt varmare. Kan även med några knappar kompletteras med fodrad pansarhuva som finns att köpa separata. M59 rocken är betydligt varmare, fiberpälsen upplever jag även mer snabbtorkad än den fodrade M90. Ska du ha vid eld är M59:an att föredra då yttertyget är i 100 % bomull. På nätet kan du köpa en ny för 100 kr.
 
Inte billig på denna site....men...

Hejsan,

Har en kompis som hittade jackan nedan riktigt snorbilligt på en av dessa mindre butiker ute på bonnvischan som säljer gamla militärkläder. Nu ska det erkännnas att detta var närapå 20 år sedan, så det är ju långt ifrån klart om det går att hitta dessa jackor till vettiga priser idag.

Jag kan däremot garantera att den är tok-varm och klarar all form av glödskvätt galant. Jackans yttermaterial är ett mycket kraftigt bomullstyg och på insidan har man typ sytt fast ett gäng hela fårfällar.

Vill minnas att vi skojade en del om jackan och sade att den främsta anledningen till värmen var att den vägde så mycket att man blev varm av ansträngningen att bära den. Men när vi 7-8 månader senare tuffade runt i Alaska i temperaturer mellan -30 till -50 grader visade den verkligen vad den gick för!

http://www.desertrat.se/sverige-sweden/uniformer-utrustning/livpals-m-1910-farskinn-sverige-xl/

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.