Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)?

Hej,

Jag kommer åka till Jotunheimen för att vandra en vecka. Tanken är att köra bil från Lund, Skåne till Spiterstulen i Jotunheimen, Norge. Jag tänkte höra med er här på forumet vilken väg som är smidigast att köra? Har tittat översiktligt på kartan och det ser ju ut att vara möjligt att hålla sig på motorvägen en väldigt stor del av vägen. Kommentarer och tips är välkomna!

hej
Jag har också tänkt dra till spiterstulen. När ska du dit?

Jag har inga bra vägkartor, men jag brukar kolla på http://www.viamichelin.com där kan man få en detaljerad rutt beroende på om man vill ha den snabbaste eller billigaste vägen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kan ni lämna bilen i Göteborgstrakten eller något längre norrut kan ni eventuellt samåka med oss. Vi kommer mellanlanda i Stenungsund lördag runt 16-17 någon gång. Åker hem samma väg och är i Stenungsund på söndagsmorgonen.

// Jocke

Utan att var expert på något sätt så har jag fått uppfattningen att om man ska till södra Jotunheimen så är det bra att efter Oslo åka E16 till Hønefoss och sedan till Fagernes. Den har jag själv åkt ett par gånger. Vägen är dock inte stor och snabb överallt. Från Lund är det ca 86 mil till Bessheim via E16 om jag minns rätt.

Om man ska till norra Jotumheimen är det snabbast att åka E6 över Lillehammer. Har jag inte själv prövat, men har goda vänner som åker den.

Men Spiterstulen ligger mitt i Jotunheimen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips