Bästa allround-byxan? Ge mig tips!

Vildmarkskillar!

Vill ge min sambo ett par funktionella byxor i födelsedagspresent. De ska funka för tuffa tag med snökite och telis på vintern och fjäll/skogsvandring vår/sommar/höst. Så mkt allround som möjligt kort sagt. Slitstarka, vind- och vattenresistenta - men inte för svettklibbiga.

Vad köper man då? GoreTex, softshell, G1000?

Snälla ge mig tips på era bästa brallor!
 
marybrown; sa:
Vildmarkskillar!

Vill ge min sambo ett par funktionella byxor i födelsedagspresent. De ska funka för tuffa tag med snökite och telis på vintern och fjäll/skogsvandring vår/sommar/höst. Så mkt allround som möjligt kort sagt. Slitstarka, vind- och vattenresistenta - men inte för svettklibbiga.

Vad köper man då? GoreTex, softshell, G1000?

Snälla ge mig tips på era bästa brallor!

Jag kan se två svårigheter för dig.

För det första, allt som är "allround" tenderar att funka halvdåligt i de flesta sammanhang. Eller så blir valet utifrån minsta gemensamma nämnare. När det då gäller kläder så blir effekten lätt "dunjacka på sommaren". En jacka som skall funka på både vintern och sommaren blir alltså på tok för varm på sommaren. Om den inte är det blir den ju för kall på vintern. Nu tar man naturligtvis av sig dunjackan om det blir för varmt, men det är inte lika lätt att göra detta med byxor eller tält eller sovsäckar som är anpassade för vinterbruk, när de används på sommaren.

Låt mig ta tält som exempel: De flesta fjälltält som säljs av bra företag är gjorda för att klara en vinterstorm på kalfjället. Detta gör dem enligt min mening för tunga och täta/kondensfuktiga för sommarbruk. Så om man då använder sitt tält 9 nätter av 10 på sommaren är det inget idealiskt köp.

Min rekommendation när det gäller byxor är alltså att försöka hitta några som är anpassat till sammanhanget och istället köpa flera byxor om behov skulle uppstå.

Nästa problem är att om din sambo är intresserad av uteliv och kunnig på de aktiviteter du nämner, så är risken väldigt stor att han har mycket bestämda uppfattningar om vad som är bra eller dåliga brallor. Detta gör det mycket svårt för dig att köpa "rätt" sak. Risken är att byxorna du köper underkänns. Fast det är ju inte säkert att han säger det rakt ut :)

Jörgen
 
KM Mithril

De mest "allround" byxor man kan tänka sig. Kostar en slant men slaget per brukstimme är priset lågt.

Funkar till vandring, skidåkning, klättring, ja det mesta utom regn och snöstorm. Dom har dock en tight skärning och ser inte ut som "vildmarksbrallor" brukar med stora benfickor etc.

Uffe

PS
ITAB har byxor i polycotton till lägre priser än fjällräven. Har fungerat bra för mig.
 
Salopetter.

Skulle jag bara få ha ett par byxor blir det ett par Salopetter (Hängselbyxor) med avtagbart ok i nåt Tex-membran.


peter
 
Scholler Dryskin Extreem som KM Mithril är gjorda av, eller bara Dryskin, är ganska populära material i byxor så det finns många modeller och priser att välja mellan från märken som Mammut, Tierra, Marmot etc

Haglöfs har en uppsjö av byxor i sin Climaticväv, kompisar som guidar på Svalbard använder Nansen Mountain året om, men den kanske är i tjockaste laget för all round i Sverige, det finns tunnare Climatic, bra byxor verkar det vara iaf.

Själv använder jag byxor i pollycotton 65/35 från olika tillverkare i ganska stor utsträckning. Har oxå ett par i Fjällrävens MT väv 73/27 micropollyamid/bommul, de är lite tunnare och mer vindtäta än 65/35 byxorna, kanon att ha på sommar fjäll eller resa.
 
Skriet från Vildmarken...

marybrown; sa:
Vildmarkskillar!

Vill ge min sambo ett par funktionella byxor i födelsedagspresent. De ska funka för tuffa tag med snökite och telis på vintern och fjäll/skogsvandring vår/sommar/höst. Så mkt allround som möjligt kort sagt. Slitstarka, vind- och vattenresistenta - men inte för svettklibbiga.

Vad köper man då? GoreTex, softshell, G1000?

Snälla ge mig tips på era bästa brallor!

Precis som en del säger så får du nog inrikta dig på två byxor(minst)!

Sommartid går jag i ett par sköna slitstarka byxor från fjällräven(G-1000 väv). Och har med ett par lätta regnbyxor(Marmot preclip) med hela dragkedjor för ventilation.

Vintertid använder jag Lundhags Rocketeer Pants, superb ventilation, vatten/vindtät, slitstarka och bekväma.
Under dom fjällrävenbrallorna eller ett underställ eller bådeox!

Men om jag bara fick välja en byxa av mina tre så skulle valet bli byxan från Lundhags.

Lycka till
//A
 
Kan inte se en byxa som bästa kompromissen. Läta, vindtäta som slåpper ut och ändå fungerar är hel eller halvsyntet, tätvävda. Hur fickorna bör vara arrangerade är personligt. Allt beror på brukarens preferenser. Tätvävda blir vindtäta.
I skogen och speciellt om öppen eld är frekvent inslag är blott och bart ull av intresse.
Men för snö och blåsig terräng är syntet ett grundbud.
Nederbördstäthet kräver regnbyxor eller chapps (Lårings) på våra breddgrader. Bekväma regnbyxor med hela dragkedjor blir både styvare och tyngre.
Blir det riktigt kallt behöver man fodrade värmebyxor, gärna med långa blixtlås.
Se det blev fyra innan vi hunnit till nickers och shorts!
Den ack så korta badsäsongen kräver sitt, nej tyvärr. Inga självsäkra tips annat än att funktionella ytterkläder är mer än ett par byxor....

go tur
 
1000 tack för all tips!

Ska genast ge mig ut i djungeln - det är ju vårrea nu. Har själv Fjällräven G1000 Domines som jag tycker är hyfsat allround - plus Haglöfs Spur pant om det är plaskblött.

Sambon har dock noll koll på friluftskläder och utövar aktiviteterna i ett par vaddtjocka Touch9-skidbrallor från -90(?) alt. i reklam-joggingbrallor från Vattenfall - ständigt svärandes över att han blir blöt/svettig/iskall. Vilket jag efter x år tröttnat på att höra. :)
 
Mycket förtjust i

Mammuts softshellkläder. Jag har ett par olika byxor ett par lite lättare men tätare med något windstopperlikanande membran och ett par lite slitstarkare Mammut Champ i Schoeller®-Dryskin Extreme. Bägge byxorna har bra inbyggd damaskfunktion med blixtlåsförsedd mudd nedtill. Användningsområde allt från vandring sommartid till skidåkning både tur och utför funkar utmärkt. Säljs på t ex Globetrotter och Add Nature.

KM Mithril har jag också de påminner mycket om Mammuts bägge modeller ovan men deras benslut har ingen funktion att få anpassning över skoskaft / pläxskaft.

Thure
 

Guest

Gäst
Jag kidnappar tråden lite med fler förfrågningar!

Jag var i byxköpartagen häromdagen och klämde lite på olika byxor. Det jag är ute efter är en byxa som har lite "grövre" tyg och känns robustare. Alltså inget mjukt stretchtyg eller så. Det fanns ett par byxor från Klättermusen som var precis vad jag var ute efter men dock aningens för dyra för mig.

De användningsområden som är aktuella för mig är normalt uteliv under sommaren och med hjälp av ett underställ även vår och höst. Jag vill inte heller ha alltför tight passform, snarare tvärtom.

Rent estetiskt så gillar jag när de områden som är av ett slitstarkare material (t.ex. knäna) är en annan färg, men det är ju sekundärt såklart.

Är det någon av forumbesökarna som vet om det finns ett billigare alternativ för sådan byxa (prisklass ligger runt strax över en tusing)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
aronwidforss Hållbaraste byxan för vardagen Kläder 26
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.