Att tänka på vid kallt väder?

Hej!

Jag har en Nikon D7000 och i slutet av mars ska jag till Svalbard för bl.a. en tredagars skotertur där vi kommer bo i tält. Medeltemperaturen på Svalbard under mars ligger på -19 grader.

Jag tänkte därför fråga vad jag ska tänka på under resan? Måste jag t.ex. hantera kameran på något speciellt sätt för att den inte ska gå sönder? Jag har hört att batterier tar slut relativt snabbt om det är kallt ute, så jag hade tänkt att ta med mig ett extra bateri.

Alla tankar och tips är välkommna!

Tack!
/Gustav

Plast blir också skörare i kyla, så akta kameran extra.

Kolla inom vilka temp . intervaller garantin gäller, för en IPhone funkar inte garantin under 0 grader enligt artikel på IDG.se

Se också upp med temperatur förändringar, att gå från rumsvärme till -20grader eller runt det.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ta ur batteriet och förvara det i t ex en innerficka om du inte använder kameran på ett tag. Håll alltid ett batteri varmt och växla om det behövs.
Håll kameran kall om du inte har möjlighet att under lång tid låta den "tina" upp; tar du in en kall kamera i värme så får du kondens på en gång och det är inte lätt att få bort den från linsen i kyla. Bättre att hålla den torr och kall då.
När du kommer in i värmen igen så låt kameran ligga kvar i väskan och låt den långsamt tina upp.

Jag känner inte till D7000 närmare men moderna kameror brukar fungera rätt bra i kyla. Batteriet kan ta slut snabbt men det kommer igång igen när man värmer upp det, därav att man ska försöka förvara dem varmt.

Var också försiktig med att andas eller fingra på linsen, kan vara ett helsike att få bort när det är kallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips