Att åka bekvämt med kajak på taket

Jag behöver byta bil för att den gamla kommer att rasa när som helst och letar efter en som är max tre år gammal. Det verkar vara svårt att hitta en kombi i golfklassen med rails som "sticker upp". Har jag snöat in på detta helt i onödan? Jag vill kunna köra långa sträcker med kajakerna stabilt på taket. Har aldrig behövt fästa i front och slut på bilen för att få den stabiliteten och det har känts tryggt att kunna säkra i railsen på den ford focus som jag kört i 15 år. Går det att få samma stabilitet och säkerhet med tätt liggande rails? Takräcke har jag dåliga erfarenheter av.

Någon som har erfarenheter (goda eller dåliga) och/eller tips på modeller med bra rails. Rails som sticker upp verkar vara på väg ut....

Kristina

Förstår inte vad du har emot tackräcken/ lastbågar. På kombi har man ju ett tak som är hyfsat plant även om modet och bränslebesparingar har lett till allmänt mera krökta taklinjer numera.

Många bilmodeller kan beställas med eller utan rails. Ofta finns färdiga försänkta fastsvetsade muttrar i taket där antingen rails eller taklastbågar kan skruvas fast.

En tamp mellan fören på bilen och kajakför vill jag inte vara utan. Då ser jag enkelt om kajaken börjar flytta på sig på taket.

Är du ute efter ny eller begagnad bil?

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ett alternativ som tar dig över sanden också:

https://www.subaru.se/globalassets/models/subaru-xv/versions/nya_xv_modelpageimage4.png

nya_xv_modelpageimage4.png

Jag har en ganska ny Passat med låga rails direkt mot taket. Innan köpet var jag lite fundersam på om lastbågarna gick att fästa lika bra som på min gamla V70, men det var inga som helst problem.

Det som är viktigt är hur långt isär på railsen som lastbågarna kan fästas för det skiljer sig mycket mellan olika bilmodeller. På min Passat kan jag ha hela 160 cm mellan lastbågarna, vilket gör att kajakerna ligger väldigt stadigt utan fäste fram och bak.

Ett tag var jag inne på att köpa en Subaru Outback som ser ut att ha långa rails, men hela railen går inte att använda utan det blir bara ca 1 meter mellan bågarna och det anser jag vara för kort.

Om man har en kombi kan man ofta skjuta upp en tung kajak via bakre lastbågen om denna sitter långt bak dvs underlätta väsentligt genom att lyfta upp fören på kajaken med aktern fortfarande i backen.

Så gör jag upp på min ca 190 cm högt belägna lastbåge. Bilen är en VW Caddy som har bladfjädring bak vilket gör att den tål mkt last och även taklast utan att det blir vindinstabilt. Vi har transporterat 4 kajaker på taket inklusive en VKV Yoo-A-Kim när hela familjen 5 vuxna och en hund varit på paddlingstur.

Finns en hel del tidigare trådar med olika tips om kajaker på biltak.

VW Caddy har just de muttrarna insvetsade i taket som fungerar både som fästen för lastbågeskruvar eller rajls. Men man får bäst / längst avstånd mellan bågarna om man har bara lastbågar utan rails.

Undre bilden vår gamla bil en äldre modell av Renault Kangoo.

Nackdelen med högbilar är förstås större luftmotstånd.

Thure

Bilagor

• packbild.jpg
    packbild.jpg
    131.3 KB · Visningar: 768
  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.5 KB · Visningar: 826
Tack alla för bra input! Många röster för ww passat. Hade inte tittat på den utan mer mer ww sportswagon. De har som sagt bägge raka och långa rails. Har gått runt och mätt en del på parkerade bilar och konstaterar att det verkligen är stor skillnad när det gäller det maximala avståndet mellan de två fästpunkterna. Fint att veta att de tätt sittande railsen verkar kunna fungera,

Tack igen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips