Åska på kalfjällen

Valet och kvalet, gå högre upp eller inte. Prognosen säger åska och jag tänkt ta mig till bron över Gådokjåhkå. Jag är hemskt rädd för åska. Fortsätta eller vända? Vad skulle ni göra? Det ska visst finnas åsar där vid jokken.
Statistiken intresserar mig inte, bara råd hur jag ska överleva.

Slå upp tältet när åskan närmar sig och sätt dig eller ligg på liggunderlag.

Lägre rutt i terrängen är sannolikt säkrare om du fortsätter att gå men träd kan dra åt sig blixtar och står du brett mellan benen kan stora potentialskillnader i marken intill blixtnedslag leda till starka strömmar genom kroppen.
Nötkreatur med långt mellan benen drabbas därför värre än människor av sekundärströmmar.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gå.
Jag skulle inte vara särskilt orolig om jag inte var en av dom högsta punkterna i området.

Magkänslan säger att många rent krasst är mest rädda för ljudet av åskan.
Först ser man en blixt och sedan kommer en knall eller muller och det är DÅ folk blir rädda.

Gå.
Jag skulle inte vara särskilt orolig om jag inte var en av dom högsta punkterna i området.

Magkänslan säger att många rent krasst är mest rädda för ljudet av åskan.
Först ser man en blixt och sedan kommer en knall eller muller och det är DÅ folk blir rädda.
Om man ser och hör samtidigt är det ju nära, ananrs finns ju tumreglen att för varje 3 som går så är blixten 1 km bort, detta pga skillnaden mellan ljustes och ljudets hastighet i luft.

Man ska också komma ihåg att långt ifrån alla blixtar slår ner i backen, de flesta blixtar går mellan molnen. enligt wikipedia ndast var tredje:

En gång har jag varit riktigt nära och enligt nedslagskarta slog blixten ner under 100m hemifrån.

Jag har också sett ett maginifkt blixtskådespel på Norra Öland, bodde på pensionat i Grankullavik med fönster norrut och inga störande ljus utan bara himmel och havsvik och enormt antal blixtar, många per minut.

Håller annars med om att vill man unvika blixtnedslag så ska man hålla sig lågt, och inte vara högsta punkt själv, men sannolikheten är tämligen låg, tror t ex vad i strömmande vatten är betydligt mer riskfyllt i fjällen.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips