Arcteryx Bora 80 versus Naos 85

Hej,

Jag skall köpa ny ryggsägg för primärt längre fjällvandringar och funderar på Arcteryx Bora 80 eller Naos 85. Skillnaden i pris och packvolym spelar mindre roll. Vad jag dock klurar på är att Boran är verkar lättare att packa men inte lika vattentät (regnskydd ett måste) medan Naos är lite knepigare att packa med få bra öppningar men däremot så vattensäker som man rimligen kan begära av en ryggsäck. Har någon erfarenhet av dessa båda säckar eller någon av dem och kan ge vägledning?

Hälsningar

Ola

Naosnaosnaos..

Hej.. Har en Bora 95a och en Naos 85a. Jag tycker faktiskt inte att Naosen är speciellt svårpackad. Har du ett inte alltför stort tält,så packar du det i kängurufickan,sist av allt. Du kan alltså vid dåligt väder,packa ner allting i säcken,å så ner med tältet. Brukar använda ett Nallo2,och det går tämligen lätt ner. Ett Kaitum2,då får man tänka på att fickan expanderar inåt i säcken,alltså inte stoppa säcken helt full längst upp. Givetvis samma fördel om du sätter upp tältet i dåligt väder,du behöver inte öppna säcken då.
Det längsgående blixtlåset på sidan är tillräckligt lång för att du,vid korta stopp,kan få ut kök å käk där. Förutsatt att du packat listigt,med baktanke.
Jag köpte ett regnskydd till Boran. Jättefint,men det är VERKLIGEN figursytt. Satte på ett par vadarkängor utanpå,å så på med regnskyddet. Då glipade det ganska mycket i framkant. Jo,jag vet att väven är "regntålig",eller nåt sånt. Mycket klen tröst när grejorna är våta..
Det blev snart en Naos..Sen kan man bunta på hur mycket extra bra-å-ha grejor som helst. Utan risk. Alltid tätt.... mvh borano20

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips