Arcteryx Bora 80 versus Naos 85

Hej,

Jag skall köpa ny ryggsägg för primärt längre fjällvandringar och funderar på Arcteryx Bora 80 eller Naos 85. Skillnaden i pris och packvolym spelar mindre roll. Vad jag dock klurar på är att Boran är verkar lättare att packa men inte lika vattentät (regnskydd ett måste) medan Naos är lite knepigare att packa med få bra öppningar men däremot så vattensäker som man rimligen kan begära av en ryggsäck. Har någon erfarenhet av dessa båda säckar eller någon av dem och kan ge vägledning?

Hälsningar

Ola

Naosnaosnaos..

Hej.. Har en Bora 95a och en Naos 85a. Jag tycker faktiskt inte att Naosen är speciellt svårpackad. Har du ett inte alltför stort tält,så packar du det i kängurufickan,sist av allt. Du kan alltså vid dåligt väder,packa ner allting i säcken,å så ner med tältet. Brukar använda ett Nallo2,och det går tämligen lätt ner. Ett Kaitum2,då får man tänka på att fickan expanderar inåt i säcken,alltså inte stoppa säcken helt full längst upp. Givetvis samma fördel om du sätter upp tältet i dåligt väder,du behöver inte öppna säcken då.
Det längsgående blixtlåset på sidan är tillräckligt lång för att du,vid korta stopp,kan få ut kök å käk där. Förutsatt att du packat listigt,med baktanke.
Jag köpte ett regnskydd till Boran. Jättefint,men det är VERKLIGEN figursytt. Satte på ett par vadarkängor utanpå,å så på med regnskyddet. Då glipade det ganska mycket i framkant. Jo,jag vet att väven är "regntålig",eller nåt sånt. Mycket klen tröst när grejorna är våta..
Det blev snart en Naos..Sen kan man bunta på hur mycket extra bra-å-ha grejor som helst. Utan risk. Alltid tätt.... mvh borano20

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips