Antimagnetisk klocka?!

Thure! En variant kan ju vara att slänga tumkompassen och köpa en digital klocka med inbyggd kompass. Sådana klockor finns ju från både Suunto och Casio.
/Niklas

Labbade

lite till med klockan. Lustigt nog så är den praktiskt taget inte magnetisk om man testar med en kylskåpsmagnet trots att den är rätt så bastant i rostfritt stål. Påverkan på tumkompasssen är diskret när man för klockan intill kompassen men blotta misstanken att man går fel när man går kompasskurs gör att jag ogärna fortsätter som tidigare.

Jag har en Suunto X6HR sedan 5-6 år tillbaka men gillar den inte längre då pulsklockefunktionen lagt av och inte återkommit trots att jag köpt nytt bröstpulsband. Kompassfunktionen är primitiv jämfört med den hos min Garmin-GPS och tumkompassen märke Moscow är mycket lättanvänd och stabil. Suuntoklockan käkar batterier och det är inte roligt när den slutar funka t ex mitt i en fjällvecka.

Får nog ge upp och flytta klockan till höger handled och försöka lära om.

Thure

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips