Jovisst kan man det, men då tappar man ju fördelen med auto. Även när man går till fots kan det ju behövas loggpunkter olika tätt. Första försöket jag gjorde att undersöka hur ofta den loggade var på en kort slinga av ett elljuspår. På en sån är det ganska lätt att gå med jämn fart och det är mjuka svängar. Jag fick i medeltal cirka 50 m mellan punkterna på normal, knappt 60 m på least often och drygt 30 m på most often.
Försöket i söndags gjorde jag på en stig i delvis klippig och blockig terräng och där blev det ju tätare mellan punkterna. Jag har inte analyserat loggen närmare, men jag antar att det tätare mellan punkterna på de knixiga delarna är där jag har gått på slätare partier.
Just nu har jag inte loggen från fjällen i somras tillgänglig, men jag är ganska säker på att det var ännu tätare än 26 m mellan punkterna i den. Jag vet i alla fall att även den reducerade logg man får när man sparar var fullt tillräcklig som spår. Enda felet med den är att man inte får med sig några tider. Jag har skrivit till Garmin att jag tycker det är ett dåligt val att ta med höjden men utesluta tiden. De som kan ha intresse av höjden är hoppare och glidflygare och de borde ha lättare att spara loggen i en PC med jämna mellanrum än vad en vandrare har. Allra bäst vore förstås om man kunde välja vilket man vill spara.
Att logga på tid tycker jag inte är något bra val när man vandrar. Man stannar ju till ibland och då förbrukas det minne i onödan om man inte stänger av loggen med risk att man glömmer sätta på den innan man går igen.
Logga på distans kan man göra, men då får man ju lika långt mellan punkterna oavsett om man går krokigt eller rakt. Onödigt tätt ibland alltså, samtidigt som man kan missa en del svängar.
Egentligen är det väl så att 2000 punkter är lite för lite om man är ute länge. Men man får det man betalar för, och i det här fallet har jag betalat för en apparat med 2000 punkter och det visste jag ju. Vad jag inte visste var dock att tiden inte är med i de sparade spåren, och det står inte heller i manualen. Där borde det ju i alla fall stå.
Nu har jag i alla fall skaffat en iPAQ och en kabel samt G7ToCE så att jag kan spara undan loggen. G7ToCE är bara en betautgåva, men den fungerar bra. När jag började titta på hur jag skulle få över data till ett format som mitt PC-program (GPS Utility) förstår, fann jag att detta stöder ett format som kallas
GPX. Det är ett XML-format för utbyte av GPS-data mellan olika tillämpningar. G7ToCE har inte detta, men det är ganska lätt att göra om från något av de format som finns där till GPX så det ska jag fixa bara jag får tid.
Hälsningar
Harald