Ansvarsfull upplevelseturism?

För några dagar sedan kom ett nyhetsbrev från företaget Äventyrsresor, som är en av de stora ”drakarna” i Sverige när det gäller att anordna upplevelseresor med e-posten.

Med nyfikenhet läste jag brevet, men hajade till när jag såg att de besöker ”tigerreservatet” Bandhavgarh i Indien.

Citat från företaget Äventyrsresors hemsida:

”Vi var först i Sverige med ekoturism. Det innebär att vi har lång erfarenhet av att planera resor som begränsar resandets miljöbelastning och minimerar slitage på natur och kultur på resmålet.”

Jag besökte Bandhavgarh National Park i samband med en naturresa, december 2012 / januari 2013, som jag bokade hos företaget Läs och Res, som också utger sig för att ägna sig åt ansvarsfull turism.

Bandhavgarh National Park är ett litet naturreservat, till stor del inhägnat, med ett förhållandevis stort antal tigrar.

I sina försök att ”ge turisten det den vill ha” anordnas jeepturer med guide som i timmar kör förutbestämda slingor i naturreservatet; runt, runt, varv efter varv. Ligger man före tidsschemat efter turen parkeras jeepen och turisterna får vänta tills det är dags att köra till ”gaten” där turen avslutas. Förare som gör minsta fel bestraffas med böter eller körförbud.

Det som ”chockerade” mig var hur tigrar jagas med hjälp av jeeparna för att turisterna skall få sin upplevelse. Hetskörning, telefonsamtal mellan guider, utfrågning av personer som bor i området osv

Efter resan tog jag upp besöket i Bandhavgarh National Park med ägaren av Läs och Res som höll med om att detta var en ”tigershow” upplagd för turister. Inte speciellt omtänksamt mot djuren och en riktig turistfälla, tycker jag.

Att mindre seriösa researrangörer väljer att besöka Bandhavgarh i jakt på resenärer förvånar mig inte. Att seriösa företag som Äventyrsresor också gör detta är svårare att förstå för den ”tigershow” som erbjuds naturintresserade är allt annat än skonsam ekoturism, enligt mitt sätt att se hur man beter sig i naturen med djurens bästa för sina ögon.

Hur miljövänliga är egentligen våra svenska researrangörer?
 
Jag vill inte låta som någon besserwisser men vad hade du förväntat dig.?

Större delen av de forskare och vetenskapsmän som har studerat tigrar i vilt tillstånd har aldrig haft privilegiet att se en med egna ögon. Nästan alla observationer som görs är med åtelkamera eller provtagning av avföring.

Att som turist åka ut och kika lite på tigrar i naturen är totalt omöjligt om man inte har en kopiös tur. Att åka till Indien ,Bhutan eller Nepal på tigersafari är inte riktigt som att åka till serengeti och glo på övergödda lejon.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...