Ankare för kajak

Nån som har erfarenhet av ankare för kajak? Kom på att jag ska kombinera SOT-paddlande med fridykning och då vill jag ha ett lätt smidigt ankare så att kajaken är kvar när jag kommer upp.. Effektivt nog så man kan lita på att lite vågor och vind inte drar iväg den, men förstås inte så tungt att det sabbar balansen eller sänker den.. Vad kan vara lagom? Nåt man kan hemfixa enkelt? Typ fälg från en vespa+10 meter nylonrep eller nåt sånt kan jag tänka mig..

Det finns ju jättegulliga draggar som är lätta och dessutom kompakta ihopfällda.

Misstänker att Biltema har nåt, samt att man kan köpa deras billiga starka tunnare skotlina, eller plyestersnöre av lite kraftigare modell.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tror att det viktigaste är att ha nåt som fyller samma funktion som en kättingstump.

Så ett litet ankare, 1,5 meter lina, en liten tyngd och sen resten av linan borde vara en vettig lösning. Och så vara generös med lina så draget blir mer horisontellt en vertikalt.

Det som bäst fyller samma funktion som en kättingstump är väl en kättingstump?

Antar att du menar, för att tunga ned draggskaftet?

Nåja, jag misstänker att det funkar med lite av varje, det ska ju inte var förtöjning som vid förtöjning i natthamn. Största faran är nog för kort lina. Om ankaret glider lite sakta är ju inte hela världen, men om det sker åt ett håll där det blir djupare så är det ju inget bra om ankaret så småningom inte når till botten...

Jo men om man ska ha en kättingstump så tror jag det blir mer svårstuvat och otympligare. Det verkare enklare med en tyngd på linan 1-1,5 meter från ankaret.

Det behövs ju för om man har för kort lina så kommer vågorna annars att lyfta ankaret lite varje gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips