Ang. självurladdning

Men efter 6 timmar kändes både laddare och batterier väldigt heta och då stoppade jag dem istället över natten i min trådlösa telefon som har inbyggd laddare, för att ladda lite skonsammare. Men ännu har de inte någon nämnvärd laddning!

Hur vet du att de inte har någon "nämnvärd laddning"? Funkar de inte alls?
 
De första LSD-batterierna på marknaden var Sanyo Eneloop, de säljs nu i R6-storlek till xtrapriset 29:-/2st på MediaMarkt. Åtminstone på MediaMarkt i KungensKurva.

Sanyo Eneloop kan verka ngt 'klena' då de bara har en nominell kapacitet på 2000mAh, men tvärtom mot många andra märken så är de väldigt ärliga med kapacitetsuppgiften och pga den låga självurladdningen så blir de i praktiken efter endast en kort tid 'kraftigare' än vanliga NiMH-batterier.
Läs mer här: http://www.eneloop.info
Trådarkeologi deluxe
Jag hittade häromdagen 4st R6 Eneloop av de jag köpte för snart 16 år sedan och kom även ihåg den här tråden!
Och efter att ha laddat och laddat ur dem några ggr fick jag det här resultatet
Eneloop_från_2007.jpg

Jag använde batterierna under några år i cykellampor och andra liknande men om jag får gissa har de inte använts på (minst) 10 år och jag har förvarat dem uppladdade, vilket var ett säkert sätt att förkorta livslängden hos åtminstone den gamla sortens NiMH men dessa verkar ju ha åldrats varsammare.
Jag tycker att de är riktigt bra för att vara så pass gamla batterier

Lite kul är det att det batterierna är kvar från 2007, men den laddare jag skriver om i tråden (La Crosse) har blivit förpassad till landet. Den nyköpta laddare jag skrev om i tråden (Maha MH-C9000) har gått sönder.
Laddaren ovan är därför en i sammanhanget ung Opus BT-C3100 som jag har haft i 5-7 år och som jag skaffade för att den även kan ladda (och testa) Li-ION-batterier.

Finns @OBD kvar här på Utsidan och om du gör det vilka batterier använder du idag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden Tjäna kottar och svara på mitt inlägg ang. snapsend Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...