Andas kall luft hela vintern?

Hej
Jag har precis tältat utanför Oslo i en vecka och funderar på att sova i tält hela vintern medans jag jobbar.
Att hålla sig varm i sovsäcken är ju inga problem med rätt utrustning men hur är det att andas in kall luft hela vintern, kan det vara skadligt?

Är det någon som hört talas om att använda en sådan här andningsmask för att värma andningsluften?
http://www.addnature.com/airtrim-astma-grey-408414.html

Hur varmt kan man ha i ett 2-3manna tält mitt i vintern i Oslo med en (brandsäker) värmeljuslykta?
 
Att andas in stora mängder kall luft ger två problem, dels just att luften är kall, men också att den är mycket låg luftfuktighet. Båda dessa problem kan leda till sjukdom. Men vad jag vet är det främst ett problem för den som andas in så stora mängder luft att våra normala skyddssytem för att värma och fukta inandningsluften inte hinner med. Det kan alltså vara ett problem för den som utövar konditionsidrott i temperaturer under -10 grader.

värmeljuslyktan minskar ju också på syrehalten i tältet, så det är viktigt med bra ventilation!
 
Jag har en andningsmask av ett annat märke, och den fungerar bra. Behåller en del fukt i masken också, och ska höja temperaturen med 10-15 grader.
Jag har "Coldavenger Pro"!
 
Apotek och hälsobodar brukar sälja Lungplus, det är en KalleAnkanäbb som finns i tre olika längder, jag har den längre. Det är en värmeväxlare och eftersom den är invändigt gjord av veckad plåt, som värms upp av utandningen, så kondenseras utandningsluften på plåten och in åker fukten med nästa uppvärmda inandning.
Liten och förhållandevis enkel att sköta, man sköljer ut den under en rinnande kran.
go tur

http://www.lungplus.se/
 
Jag hade mer erfarenheten att man var generellt kallare. Fick ofta kommentarer om att jag bar dunjacka fastän det inte var så kallt. Ett annat problem är att fördriva tiden med något. Sova är rätt skönt men för mig innebär sex timmars sömn att jag håller värmen medan fjorton timmar gör att det behövs en extra sovsäck. Så andas kall luft var aldrig ett problem men kyla i kombination med att tältandet var ett vardagsliv gjorde det kallare. Självklart kan den kalla inandningsluften bidra till denna känsla eller effekt. Det är stor skillnad mellan att sova ute några veckor på vintern och att göra det ett helt år. För mig var november svårast då det regnade mycket och inget torkade. Man kan starta köket i tältet för att torka utrustning och lämna det på medan man är utanför.

Det finns mer erfarenheter men nu ställde du specifikt frågan om andningen och jag är redan rejält OT.
 
Det är ett större problem att sovsäck och kläder samlar på sig fuktighet, och har man inte uppvärmningsmöjlighet för att torka dem så blir det snabbt ett problem
 
Tack för svaren. Ska kolla upp de andra maskerna också.
Som skrevs så fuktas även luften av andningsmaskerna :)

Att krypande fukt är ett problem har jag redan märkt, det tror jag att jag kan lösa jag genom att gå till en torktumlare ca 1 gång i veckan samtidigt som jag går till en tvättmaskin, eller om det blir möjligt torka dem i mitt framtida tält.

Ingen fara att gå off topic. Jag hör gärna om era erfarenheter.
Mina största farhågor nu gäller om andra människor skulle stjäla/störa min camping och om det helt enkelt blir för bökigt och tar för lång tid att hålla sig ren och torr.
 
Ingen låga i tältet när du sover. Risk för kolmonooxidförgiftning!

Kall luft när du sover inget problem om du inte har astma skulle jag bedöma utifrån min erfarenhet som lungläkare.

Thure
 
Jag tror inte att kall luft är något dåligt så länge du inte känner något besvär av det. Jag får lite vibbar om att en sådan där "andningsmask" kan bli en bakteriehärd. Själv sover jag med en cpapmaskin eftersom jag lider av sömnapné och det är viktigt att man rengör och byter filter regelbundet samt rengör masken och luftslangen emellanåt. Folk som misskött sina cpapmaskiner har fått lunginflammation.
 
Utan att vara dryg, men människor har överlevt vintermiljöer utan större problem de senaste tusentals åren. Blir det riktigt kallt skulle jag se till att hålla nere ansträngningen så att du inte behöver "flåsa" allt för mycket. Beroende på hur du bor så ökar värmen från din kropp temperaturen i den kringliggande luften, ju mindre luftvolym desto större effekt. Jag har sovit i hängmatta ner till ca -15C och märker stor skillnad om jag ligger öppet eller om jag stänger myggnätet. Det enda det gör är att minska luftflödet nära min kropp, men det räcker för att temp.diffen mot omgivning blir klart märkbar.

Lycka till!
 
Jag var jägare på K4 i Arvidsjaur där vi hade 10km joggingrundor i -23 grader utan problem alls.
Man får andas lite mer med näsan, tills den fryser ihop helt enkelt :)

/Lycka till
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...