Alternatriv till elastoplast?

Jag ar just upptäckt att flickvänen är alergisk mot elastoplast, några förslag på andra saker med liknande funktion.

(Antagligen är det latexen hon är alergisk mot.)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Leuko-

Boludo; sa:
Leukoplast och Leukosilk är mina förslag. Jag föredrar det sistnämnda.

LeukeSILK "låter" intresant med tanke på att hon pga sin allergi är hänvisad till antingen bommull eller silkesunderställ, varesig ull eller syntet kan hon ha mot huden under någon längre stund.

Leukoplast-allergi

estetdrägg; sa:
Jag ar just upptäckt att flickvänen är alergisk mot elastoplast, några förslag på andra saker med liknande funktion.

Hur yttrar sig allergin? Jag har aldrig märkt att jag är allergisk mot något annat, men just Leukoplast på hälarna ger mig efter några timmar en massa små kliande vätskefyllda blåsor under tejpen, storlek som knappnålshuvuden.
När jag ger efter och kliar tillbaka, så brukar huden följa med och det blir småsår som ser skabbiga ut och också kliar.

Min teori har varit att Leukoplasten är tätare än "vanlig vit sporttejp", men sen luktar ju själva klistret mycket mer kemikalie så det kanske är starkare doningar för att det verkligen ska sitta ordentligt mot huden? "Vit sporttejp" sitter ju inte alltid lika bra utan klarar inte så mycket mer än en dags vandring, Leukoplasten är "mer bestämd"?

Re: Leukoplast-allergi

MonicaKa; sa:
estetdrägg; sa:

Hur yttrar sig allergin? Jag har aldrig märkt att jag är allergisk mot något annat, men just Leukoplast på hälarna ger mig efter några timmar en massa små kliande vätskefyllda blåsor under tejpen, storlek som knappnålshuvuden.
När jag ger efter och kliar tillbaka, så brukar huden följa med och det blir småsår som ser skabbiga ut och också kliar.

Min teori har varit att Leukoplasten är tätare än "vanlig vit sporttejp", men sen luktar ju själva klistret mycket mer kemikalie så det kanske är starkare doningar för att det verkligen ska sitta ordentligt mot huden? "Vit sporttejp" sitter ju inte alltid lika bra utan klarar inte så mycket mer än en dags vandring, Leukoplasten är "mer bestämd"?

Hon har sk böjvecksexem.
Hon kan inte ha längre hudkontakt med tex vatten, ull/ylle, de flesta syntetmaterial och en hel del annat skit...Som ni förstår så blir det kul att hitta underställ till henne, det var ingen hitt innan silket kan jag ju meddela: kronans gamla bommuls grejer.

I detta flesta fall får hon klåda och efter ett tag börjar huden likna pergament/fnas.
Inget som liknar dina vätskeblåsor.

leuk

Jag har en kompis med samma problem. Men han är allergisk mot många sorters plåster.
Men jag tror att hon kanske skulle prova leukosilk eller sporttejp.
Sporttejpen fäster bra om den kommer i kontakt med sig själv. Linda ett varv är alltså grejen. Men se dock till att linda när fötterna svällt, annars blir det kassler av fötterna :).
Jag prövat och tyckker det är att en bra ide är att ha en grund med sporttejp och sedan lägga leukosilk utanpå,för att minska friktionen.

Sporttejp vet vi funkar, problemet är bara att det inte är vidare formbart eller elastiskt, därav grundfrågeställningen. Någonting som klibbar fast och sitter som attan, formar sig väl och lätt efter foten och inte är lika alergent.
Leukesilk har nämts, vad har det för egenskaper?

När det gäller allergi mot syntetmaterial så beror det ofta på färgerna som används, de sitter inte fast vid materialet på samma sätt som när man färgar t ex bomull, så i vissa fall kanske det kan hjälpa att undvika syntetmaterial med mörka färger. Många gånger kan dock även kläder av andra material innehålla tråd eller eller en viss andel syntetmaterial, som kan ge allergi.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=444007

estetdrägg; sa:
Leukesilk har nämts, vad har det för egenskaper?

Leukosilk är lite elastiskt och fäster bra men inte bergfast. Det jag uppskattar mest är att dess yta är glatt, så att sockan glider mot det. Sedan jag upptäckte Leukosilk har jag inte fått något skavsår alls. Köp en rulle på apoteket och pröva, vetja.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips